Άμεσα εισπράξιμα από όσα οφείλουν οι εταιρείες είναι μόνο τα
€334 εκατ.
Χρωστούν φόρους 1,5
δισ. Ευρώ
- See
more at: http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/304656/chrostoun-forous-15-dis-evro#sthash.CIzhk1fX.dpuf
Λευκωσία:
Ανοικτούς λογαριασμούς με το δημόσιο που αγγίζουν το αστρονομικό ποσό του
€1.555 εκατ. διατηρούν επιχειρηματίες, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ
φάσμα ασχολιών. Από αυτό το ιλιγγιώδες ποσό μόνο ένα μικρό μέρος, της τάξης των
€334 εκατ., μπορεί σε αυτό το στάδιο να διεκδικήσει το Τμήμα Φορολογίας,
χαρακτηρίζοντάς το ως αμέσως απαιτητέο οφειλόμενο. Ειδικότερα, σύμφωνα με
στοιχεία που εξασφαλίσαμε από το Τμήμα Φορολογίας, το φορολογικό έτος 2015
έκλεισε με τον επιχειρηματικό κόσμο να οφείλει €1.105 εκατ. άμεσους φόρους, ενώ
άλλα €450 εκατ. αφορούν οφειλές στο ΦΠΑ. Σύμφωνα με το Τμήμα Φορολογίας, για
ένα πολύ μεγάλο ποσό, των €759 εκατ., διαπιστώνεται δυσκολία στην είσπραξη,
καθώς σε πολλές περιπτώσεις εκκρεμούσανν ενστάσεις ή και προσφυγές ενώπιον του
Δικαστηρίου, από τους επηρεαζόμενους επιχειρηματίες. Για ένα μικρότερο ποσό,
της τάξης των €463 εκατ., το Τμήμα Φορολογίας είχε καταλήξει σε διακανονισμό
εξόφλησης με τον επιχειρηματία ή ήταν περιπτώσεις που βρίσκονταν ήδη υπό
δικαστικά μέτρα και προχωρούσε η είσπραξη των οφειλομένων. Με αυτά τα δεδομένα,
τα οφειλόμενα ποσά που δεν περιβάλλονταν με οποιαδήποτε εμπόδια ανέρχονταν στα
€334 εκατ., εκ των οποίων τα €35 εκατ. αφορούσαν οφειλές στον ΦΠΑ και τα
υπόλοιπα €299 εκατ. στον φόρο εισοδήματος. Εν τω μεταξύ, η ΟΕΒ απευθύνεται προς
τον υπουργό Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη, εγείροντας θέμα θεσμοθέτησης ρυθμίσεων
διευκόλυνσης των διακανονισμών αποπληρωμής των επιχειρηματικών οφειλών.
Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της ΟΕΒ, Χρίστος Μιχαηλίδης, με επιστολή προς τον
υπουργό Οικονομικών σημειώνει ότι «λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης
και της μειωμένης επιχειρηματικής δραστηριότητας, αριθμός επιχειρήσεων που
απευθύνεται στο Τμήμα Εφόρου Φορολογίας για διακανονισμό των οφειλών, αυτός
εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του Τμήματος, που ενδεχομένως να μην
καλύπτεται νομικά, με αποτέλεσμα να θεωρείται ότι ενεργούν καθ’ υπέρβαση των
καθηκόντων τους οι λειτουργοί». Ο κ. Μιχαηλίδης καλεί τον υπουργό Οικονομικών
να τροποποιήσει τη σχετική νομοθεσία, ώστε να παρασχεθεί η απαραίτητη εξουσία
στον Έφορο Φορολογίας για σκοπούς διακανονισμού ή διευκόλυνσης στην τακτοποίηση
των επιχειρηματικών οφειλών. «Με τη νομοθετική ρύθμιση του θέματος, το Τμήμα
Φορολογίας θα λειτουργεί πιο παραγωγικά εξυπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον και
συνάμα θα διασφαλίζεται τόσο η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, όσο και η
εισπρακτική ικανότητα του κράτους», καταλήγει ο πρόεδρος της ΟΕΒ.
Γράφει: Αντωνία Λαμπράκη - See more at: http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/304656/chrostoun-forous-15-dis-evro#sthash.CIzhk1fX.dpuf
Eurokerdos.com
Δεν υποχωρεί η Κυβέρνηση για μισθολογική
αναβάθμιση των νοσηλευτών
Με την
απεργία των νοσηλευτών να συνεχίζεται για 5η ημέρα, η Κυβέρνηση φαίνεται
ανυποχώρητη στα αιτήματα των απεργών, οι οποίοι ζητούν αναγνώριση της
πανεπιστημιακής τους μόρφωσης.
Τα
προβλήματα που προκύπτουν στα δημοσία νοσηλευτήρια από την επ` αόριστο απεργία
των νοσηλευτών καθημερινά διογκώνονται, με την Κυβέρνηση να εξακολουθεί να
αρνείται να συζητήσει μισθολογική αναβάθμιση των νοσηλευτών.
Σύμφωνα
με πληροφορίες η κατάσταση έχει εκτροχιαστεί, αφού σημειώθηκαν περιστατικά
παρεμπόδισης της εργασίας σε προσωπικό ασφαλείας από απεργούς.
Υπάρχει
συγκεκριμένη αναφορά για το Γενικό Νοσοκομείο Λεμεσού, όπου απεργοί απαγόρευσαν
σε νοσηλευτές, που εργάζονταν ως προσωπικό ασφαλείας, να συνοδεύσουν ασθενείς
στο ασθενοφόρο προς ιδιωτικά νοσηλευτήρια.
Σύμφωνα
με έγκυρες πηγές, το Υπουργείο Υγείας έχει αναγκαστεί να επιτάξει ιδιωτικά
ασθενοφόρα, με πολλαπλάσιο κόστος και δεν αποκλείεται τα εν λόγω περιστατικά να
καταγγελθούν, ώστε να διερευνηθούν και να παραπεμφθούν στο Γενικό Εισαγγελέα
της Δημοκρατίας, για περαιτέρω χειρισμό.
Στο
μεταξύ, σε περίπτωση που η απεργία συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα,
κυβερνητικές πηγές δεν αποκλείουν – αν και είναι απομακρυσμένο – το ενδεχόμενο
επίταξης προσωπικού.
Οι
ίδιες πηγές τονίζουν ότι η Κυβέρνηση είναι κάθετη και δεν συζητά σε καμιά
περίπτωση τη μισθολογική αναβάθμιση των νοσηλευτών στην κλίμακα Α8, αφού όπως
λένε, αν το συγκεκριμένο αίτημα ικανοποιηθεί, θα αποτελέσει την “ταφόπλακα” του
ΓεΣΥ και της αυτονόμησης.
Επιπλέον,
εξηγούν ότι στην περίπτωση που ικανοποιηθεί ένα τέτοιο αίτημα, η ετήσια δαπάνη
στο κρατικό μισθολόγιο θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια κατά 33 εκατομμύρια ευρώ
και επιπλέον 5 με 6 εκατομμύρια δαπάνη για τις συντάξεις τους, πόσο το οποίο
όπως φαίνεται η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να διαθέσει, τη στιγμή μάλιστα που
συγκεκριμένες ομάδες ασθενών είναι στην αναμονή για τα φάρμακά τους.
Επίσης,
ένα τέτοιο ενδεχόμενο θεωρούν πως θα άνοιγε τον ασκό του Αιόλου για παρόμοια
αιτήματα από άλλες ομάδες εργαζομένων και τονίζουν ότι ουδέποτε οι μισθοί
καθορίζονται βάσει πτυχίων σε καμιά χώρα, αντίθετα καθορίζονται με βάση τη φύση
εργασίας, βάσει του τι ισχύει στον ιδιωτικό τομέα και βάσει της δουλειάς που
παράγει κάποιος.
Επιπροσθέτως,
απορρίπτουν τις δηλώσεις στελεχών της ΠΑΣΥΝΟ ότι ο Υπουργός Υγείας δεν τους
έχει καλέσει ακόμα σε διάλογο και τονίζουν ότι από τη μέρα έναρξης της απεργίας
νοσηλευτές και Υπουργός Υγείας συναντώνται καθημερινά, με σκοπό την εξεύρεση
τρόπων εκτόνωσης της κρίσης.
Σήμερα
οι έκτακτοι νοσηλευτές αποτελούν το 1/3 των νοσηλευτών συνολικά. Δηλαδή, από το
σύνολο των 3.306 νοσηλευτών περίπου, οι 966 είναι έκτακτοι, με την πιο χαμηλή
αμοιβή να ξεπερνά τα 1.376 ευρώ μηνιαίως.
Η
Κυβέρνηση, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, επιμένει στη θέση ότι οι μισθοί των
νοσηλευτών έχουν προστατευτεί από την ίδια και διαβεβαιώνει ότι οι μόνες
αποκοπές που έγιναν στον τομέα της υγείας ήταν αυτές που συμφωνήθηκαν για τους
μισθούς όλων των υπαλλήλων το 2012 από την προηγούμενη κυβέρνηση με μια
κλιμακωτή αποκοπή.
Η
κλίμακα εισδοχής των νοσηλευτών στα δημόσια νοσηλευτήρια είναι η Α5 με Α7,
κλίμα η οποία διαθέτει δώδεκα σκαλιά ανέλιξης. Η μέση ακαθάριστη δαπάνη, δηλαδή
όταν φτάσεις στο μέσω της συγκεκριμένης κλίμακας, είναι περίπου 2.500 ευρώ.
Σύμφωνα
με επίσημα στοιχεία, σήμερα 377 νοσηλευτές βρίσκονται στην κλίμακα Α9 και
αμείβονται με ακαθάριστο μισθό 3.146 ευρώ, ενώ 128 βρίσκονται στην Α10 με μισθό
3.404 ευρώ.
Στην
Α11 είναι 30 νοσηλευτές, με μισθό πέραν των 4 χιλιάδων ευρώ, στη Α12 είναι 13
νοσηλευτές με μισθό πέραν των 4.500 ευρώ, ενώ στην Α15 βρίσκεται ένας
νοσηλευτής, ο οποίος είναι προϊστάμενος και παίρνει 6 χιλιάδες ευρώ.
Μεταφράζοντας
το αίτημα της ΠΑΣΥΝΟ σε πραγματικά νούμερα, εάν η Κυβέρνηση ικανοποιήσει το
αίτημα τους, η μέση ακαθάριστη δαπάνη (δηλαδή, όταν φτάσεις στο μέσο της
συγκεκριμένης κλίμακας), θα είναι περίπου 3.300 ευρώ.
Σύμφωνα
πάντα με τις ίδιες πηγές, οι εξοικονομήσεις από τις παραπομπές ασθενών στο
εξωτερικό το 2014 ανέρχονται στα €29 εκατομμύρια, σε σχέση με το 2010, ενώ
διαβεβαιώνεται πως δεν έχει μειωθεί ο αριθμός των παραπομπών, ωστόσο, μειώθηκαν
πέραν του μισού οι δαπάνες, λόγω καλύτερης διαχείρισης και των καλύτερων
συμφωνιών που έκανε το Υπουργείο Υγείας το 2014 και το 2015 με ιδιωτικά
νοσηλευτήρια.
Εξάλλου,
σε σχέση με το 2012 οι αριθμοί των γιατρών και των νοσηλευτών δεν είναι
μειωμένοι, αντίθετα οι ιατρικές υπηρεσίες ήταν οι μόνες που έτυχαν εξαίρεσης,
από το γενικό πάγωμα των προσλήψεων.
Ξεκαθαρίζουν
ότι μπορεί η δημόσια υπηρεσία να μειώθηκε κατά 4.500 άτομα, ωστόσο, ο τομέας
της υγείας παρέμεινε στους ίδιους αριθμούς.
Για την
αύξηση της προσέλευσης των ασθενών στα δημόσια νοσηλευτήρια, σημειώνεται πως
είναι μειωμένη κατά 25% στις πρώτες βοήθειες το 2015 σε σχέση με το 2014, ενώ
στη γενική προσέλευση υπάρχει μία μείωση της τάξης των 52 χιλιάδων σε σχέση με
το 2012.
Συγκεκριμένα,
το 2012 η γενική προσέλευση ασθενών ανερχόταν στο 1.375.000, ενώ το 2015
μειώθηκε στο 1.323.000, δηλαδή 52.000 άτομα μείωση.
ΠΑΣΥΛΙΕ:
Πίσω στην Υπουργό το δικαίωμα ρύθμισης των ωραρίων
Ανάγκη για αυστηρότερες ποινές για παραβιάσεις
της εργατικής νομοθεσίας
Inbusiness.com
Χωρίς νομοθεσία ρυθμίζεται, τουλάχιστον προσωρινά, το ωράριο
λειτουργίας των καταστημάτων, μετά την απόφαση του Επαρχιακού Δικαστηρίου
Λευκωσίας, βάσει της οποίας άρθρο της νομοθεσίας του 2006 κρίθηκε
αντισυνταγματικό, δικαιώνοντας ταυτόχρονα υπεραγορά, η οποία παρέμεινε ανοιχτή
την Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2016.
Ουσιαστικά, πλέον το λιανικό εμπόριο ρυθμίζεται από τους ίδιους
τους καταστηματάρχες, οι οποίοι είναι σε θέση να επιλέξουν τις ώρες, τις οποίες
θα λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους. Σε δηλώσεις του στο InBusinessNews, ο
γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (ΠΑΣΥΛΙΕ), Μάριος
Αντωνίου, τόνισε ότι θα γίνει προσωρινή αυτορρύθμιση της αγοράς από τους
ιδιοκτήτες των καταστημάτων, οι οποίοι θα επιλέξουν «το ωράριο που θεωρούν ότι
εξυπηρετεί τόσο την επιχείρησή τους όσο και τους καταναλωτές». Οι φρουταρίες
αναμένεται την Κυριακή 20 Μαρτίου να λειτουργήσουν από τις 06:00, οι υπεραγορές
από τις 09:30, ενώ καταστήματα ένδυσης και υπόδησης από τις 11:00.
Υπενθυμίζεται ότι και η ίδια η Υπουργός Εργασίας, Πρόνοιας και
Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Ζέτα Αιμιλιανίδου, δήλωσε την Παρασκευή 18 Μαρτίου ότι
πλέον δεν υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες για τα καταστήματα, τονίζοντας παράλληλα
ότι μετά την αφαίρεση από τη Βουλή του δικαιώματος της εκτελεστικής εξουσίας να
ρυθμίζει το ωράριο, δεν μπορούν να γίνουν οποιεσδήποτε ρυθμίσεις. Εξάλλου, η κ.
Αιμιλιανίδου κάλεσε το κοινοβούλιο να επαναφέρει τη δυνατότητα στην ίδια να
εκδίδει διατάγματα για το ωράριο.
Την ίδια άποψη στηρίζει και ο ΠΑΣΥΛΙΕ αφού όπως σημειώνει ο κ.
Αντωνίου, μετά την πρόσφατη απόφαση του Επαρχιακού Δικαστηρίου αλλά και την
απόφαση του Ανωτάτου, «η μόνη λύση είναι να επιστραφεί στην Υπουργό το δικαίωμα
να ρυθμίζει με διατάγματα τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων».
Βέβαια, παρόλο που δεν υπάρχει νομοθεσία για να ρυθμίζει το
ωράριο, εντούτοις η Υπουργός ξεκαθάρισε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί η εργατική
νομοθεσία, «η οποία προνοεί την πενθήμερη εργασία στα γενικά καταστήματα, με
δύο Κυριακές αργία για κάθε υπάλληλο, με αποζημίωση 1:2, εφόσον επιλέξουν να
εργαστούν».
Για την ανάγκη σεβασμού και εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας
αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας του ΠΑΣΥΛΙΕ, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να
επιβληθούν «τσουχτερές» ποινές σε όσους καταστηματάρχες την παραβιάζουν. «Η
Βουλή θα πρέπει να θεσπίσει αυστηρότερες ποινές, ούτως ώστε να είναι
αποτρεπτικές για τους παραβάτες της εργατικής νομοθεσίας», ανέφερε ο κ.
Αντωνίου, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για πάγια θέση του Συνδέσμου.
Υπενθυμίζεται ότι εκκρεμεί η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου
σχετικά με την προσφυγή της κυβέρνησης επί της καταψήφισης από τη Βουλή των
κανονισμών για το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων. Ταυτόχρονα, είχε
προηγηθεί στις 3 Δεκεμβρίου η απόφαση του Ανωτάτου, βάσει της οποίας αρμόδια
για να ρυθμίζει τις ώρες των καταστημάτων είναι η εκτελεστική εξουσία.
Νοουμένου, όμως, ότι η υπουργός Εργασίας δεν δύναται να ρυθμίζει τα εν λόγω
θέματα, πλέον το μπαλάκι στρέφεται στο κοινοβούλιο, το οποίο αναμένεται
αποφασίσει κατά πόσο θα επιτρέψει στην υπουργό να εκδίδει διατάγματα, για τη
λογική των οποίων η πλειοψηφία της Βουλής εξέφρασε κατά καιρούς την έντονη
διαφωνία της.
Έξοδος από το μνημόνιο υπό το βάρος σοβαρών προβλημάτων
Π.Παπαγεωργίου:
Οικονομική ανισότητα - η χειρότερη κληρονομιά των τελευταίων ετών
Λευκωσία: Η έξοδος από το μνημόνιο αφήνει βαριά κληρονομιά στην Κύπρο, με
την οικονομία να παραμένει αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα, όπως ο υψηλός
δανεισμός και ο αρνητικός αποπληθωρισμός και η διόγκωση της
οικονομικοκοινωνικής ανισότητας, δηλώνει ο δρ Πάμπος Παπαγεωργίου, καθηγητής
στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο. Προσθέτει πως είναι ανάγκη να δοθεί μάχη για να
παραμείνει η Κύπρος στο πρόγραμμα της ΕΚΤ προς εξασφάλιση φτηνής ρευστότητας.
Παράλληλα, διατυπώνει την ανησυχία του για την επιδείνωση της οικονομικοκοινωνικής ανισότητας στον τόπο μας και καλεί τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να παρέμβει προς τους κοινωνικούς εταίρους με στόχο την άμβλυνσή της.
Η χώρα εξέρχεται του μνημονίου, τι αλλάζει στην οικονομία, πέραν το ότι θα δανειζόμαστε ακριβότερο χρήμα από τις αγορές;
Σε κάποιο βαθμό ανακτούμε μέρος της κυριαρχίας μας ως κράτος και ως κοινωνία. Και αυτή η εξέλιξη είναι θετική. Βέβαια, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι εντός της Ευρωζώνης η έννοια της εθνικής κυριαρχίας δεν είναι στοιχείο που τυγχάνει μεγάλου σεβασμού, ειδικά από αυτά τα κράτη που είναι και τα πιο ισχυρά. Θεωρώ ότι η Ευρωζώνη πάσχει από σοβαρό έλλειμμα δημοκρατίας, αλλά αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο. Τα προβλήματα της κυπριακής οικονομίας μένουν, δηλαδή ο πολύ υψηλός δανεισμός του κράτους, των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, ο συνεχής αρνητικός πληθωρισμός που μπορεί να μετατραπεί σε αποπληθωρισμό και η δραματική διεύρυνση της ανισότητας στην κοινωνία.
Υπάρχει η άποψη ότι το μνημόνιο λειτούργησε διορθωτικά στην οικονομία, μάλιστα οι υποστηρικτές της θεωρούν ότι ήταν προτιμότερο να παραμείνουμε περισσότερο χρόνο, πώς το σχολιάζετε;
Καταλαβαίνω τη λογική εκείνων που δηλώνουν τέτοιες θέσεις, αλλά διαφωνώ. Βασικά λένε ότι χωρίς μνημόνιο θα έχουμε τις σπατάλες και τις κακές πρακτικές του παρελθόντος και θα σταλώσουν οι θεσμικές αλλαγές. Προσωπικά εκτιμώ, ότι το μνημόνιο ήταν λανθασμένα σχεδιασμένο, γιατί με την πρόνοια για κατάσχεση καταθέσεων προκάλεσε μεγάλη ζημιά εκεί που είχαμε το μεγάλο πρόβλημα. Περιέκοψε δαπάνες, όχι μόνο από σπατάλες, αλλά και από το κοινωνικό κράτος και τις αναπτυξιακές επενδύσεις, με την Κυβέρνηση να συμφωνεί και να επαυξάνει επί αυτού.
Συμφωνώ ότι το μνημόνιο υποβοήθησε στη δημοσιονομική πειθαρχία, αυτό είναι γεγονός. Αλλά θέλω να θυμίσω ότι προς αυτή την κατεύθυνση είχαμε κάνει μεγάλα βήματα από το 2011 και ειδικά το 2012. Στα θεσμικά, θα μας είχε βοηθήσει αν επέβαλλε την εφαρμογή του ΓεΣΥ και αν υπήρχαν θεσμικές αλλαγές σε ζητήματα φοροδιαφυγής, γραφειοκρατίας και διαφθοράς. Ζητήματα πολύ σημαντικά και λογικά αναμένω ότι προς αυτή την κατεύθυνση θα δρομολογήσουμε αλλαγές από μόνοι μας.
Λέγεται ότι με την έξοδο δεν θα μπορούμε πλέον να ωφελούμαστε από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας με φτηνή ρευστότητα. Σας ανησυχεί αυτή η εξέλιξη;
Θεωρώ ότι πρέπει να παλέψουμε για να μην ισχύσει αυτός ο παραλογισμός. Το πρόγραμμα αυτό έγινε για να κινηθεί χρήμα και να μειωθούν σε μεγαλύτερο βαθμό τα επιτόκια στην Ευρωζώνη. Είναι συγκριτικά πολύ πιο χρήσιμο για εκείνες τις οικονομίες που δεν έχουν πρόσβαση σε φτηνό χρήμα, όπως η Κύπρος. Αν είναι να αποκλείσουν την Κύπρο για τυπικούς λόγους, θα είναι μια απόφαση που θα πάει εντελώς αντίθετα με τη λογική και τους στόχους της ποσοτικής χαλάρωσης.
Οι οικονομικοκοινωνικές ανισότητες επιδεινώθηκαν, τελικά το μνημόνιο πέτυχε, αλλά η κοινωνία βυθίζεται...
Είναι γνωστό, η Κύπρος μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν μια κοινωνία της μεσαίας και της μικρομεσαίας τάξης. Η χειρότερη κληρονομιά των τελευταίων χρόνων είναι η οικονομική ανισότητα που εκτινάχθηκε στα ύψη. Η Κύπρος πλέον έχει αλλάξει, είναι δύσκολο να βρεις δουλειά και ο εργαζόμενος βιώνει μεγάλη ανασφάλεια. Ο κόσμος δικαιολογημένα ανησυχεί ότι τα παιδιά του δεν έχουν μέλλον στην Κύπρο, όσο και αν αυτά αποκτήσουν καλά ακαδημαϊκά προσόντα και ότι αν αρρωστήσει σοβαρά δεν θα είναι σε θέση να καλύψει τα έξοδα της όποιας θεραπείας.
Προσωπικά, αν ήμουν στη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας, μετά τις εκλογές θα καλούσα τους κοινωνικούς εταίρους και τα κόμματα να διαμορφώσουν έναν σχεδιασμό, μια καινούρια αρχή, όπως έγινε μετά την καταστροφή του 1974, με απώτερο στόχο να αποκατασταθεί η ευημερία σε όλα τα στρώματα του λαού, όχι μόνο στο ποσοστό του 10% που επωφελήθηκε αυτά τα χρόνια. Αποτελεί κοινωνική ανάγκη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να παρέμβει προς αυτή την κατεύθυνση, διαφορετικά η θητεία του θα συνδεθεί με την οικονομικοκοινωνική ανισότητα που διευρύνεται ανησυχητικά.
Πώς αξιολογείτε την εικόνα στην αγορά εργασίας;
Καταβάλλεται προσπάθεια από την Κυβέρνηση να πειστεί ο κόσμος ότι υποχωρεί η ανεργία. Όμως, η μείωση έχει να κάνει με το γεγονός ότι πολλοί μακροχρόνια άνεργοι δεν δηλώνουν πια άνεργοι και μεγάλος αριθμός νέων παραμένει στο εξωτερικό μετά τις σπουδές και ένας άλλος μεταναστεύει. Ο ορθότερος δείκτης για να εξετάσει κάποιος τι πραγματικά συμβαίνει με την αγορά απασχόλησης είναι ο αριθμός ή το ποσοστό αυτών που εργάζονται και όχι το ποσοστό της ανεργίας. Νομίζω ότι τους τελευταίους μήνες έχει σταθεροποιηθεί το πρόβλημα, αλλά δεν καταγράφει μείωση. Το χειρότερο όμως, είναι ότι το ισοζύγιο στις εργασιακές σχέσεις άλλαξε δραματικά υπέρ των εργοδοτών. Οι εργοδότες εκμεταλλεύτηκαν στην αρχή χαμηλόμισθους κοινοτικούς και ύστερα την κρίση για να μειώσουν τους μισθούς.
Θα μπορούσε η Ιρλανδία να είναι παράδειγμα για τον τρόπο που γύρισε σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης;
Παρά τον υψηλό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας η ανεργία στην Ιρλανδία έχει μεν μειωθεί, παραμένει όμως κοντά στο 9%. Η Ιρλανδία δεν υπέστη κούρεμα καταθέσεων και προσέλκυσε τεράστιες επενδύσεις, κυρίως από τις ΗΠΑ, μεσούσης της κρίσης. Και στην Ιρλανδία επιδεινώθηκε η οικονομική ανισότητα, όχι στο βαθμό που επήλθε στην Κύπρο, και αυτή η κατάσταση είχε κόστος για την Κυβέρνηση. Τα κόμματα που την αποτελούσαν έχασαν στις πρόσφατες εκλογές και είναι προφανές ότι οι Ιρλανδοί δεν είναι ευχαριστημένοι από τις συνθήκες στη χώρα τους.
Εκτιμώ, ότι αν σε κάποιο στάδιο πετύχουμε πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, τότε η ανεργία θα μειωθεί. Βασική προϋπόθεση είναι οι μεγάλες επενδύσεις και η πιο «φιλοαναπτυξιακή» στάση του κράτους, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους για να υπάρχουν διαθέσιμα εισοδήματα στα νοικοκυριά.
Εκσυγχρονισμός Cyta, αντί πώλησή της
Η Κυβέρνηση επιδιώκει τις αποκρατικοποιήσεις, όπως της Cyta, παρουσιάζοντας τις ως μέτρο εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης, συμμερίζεστε την άποψη ότι ο ιδιώτης μπορεί καλύτερα από το κράτος;
Ανεξάρτητα από τι πρεσβεύει κάποιος γενικά για τις ιδιωτικοποιήσεις, ειδικά οι προτάσεις της Κυβέρνησης για τη Cyta εκτιμώ ότι είναι προβληματικές σε πολλά σημεία. Και ερωτώ, είναι μήπως αναπτυξιακό μέτρο να λες ότι το σύνολο των υφιστάμενων υπαλλήλων θα απορροφηθούν από τη Δημόσια Υπηρεσία; Να κάνουν τι; Και ποιος ευνοείται από μια τέτοια κίνηση, εκτός από τον ιδιώτη αγοραστή; Ούτε υπάρχει εγγύηση ότι ο στρατηγικός επενδυτής θα κάνει επενδύσεις και θα διευρύνει τον κύκλο εργασιών της Cyta. Ενδεχομένως να αυξήσει τα κέρδη του μέσω της συρρίκνωσης της Cyta με μειώσεις σε προσωπικό και σε μισθούς. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς εχθρός των ιδιωτικοποιήσεων για να αντιληφθεί ότι αυτό που προτείνει η Κυβέρνηση για τη Cyta δεν εγγυάται ανάπτυξη και επενδύσεις. Συνεπώς, θεωρώ ότι τα επιχειρήματά της Κυβέρνησης δεν πείθουν.
Εξάλλου, ένα άλλο ουσιαστικό ζήτημα που τίθεται, είναι γιατί η Κυβέρνηση δεν επικεντρώνει τις προσπάθειες της στον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού, να τον καταστήσει περισσότερο παραγωγικό και αν πείσει σε μελλοντικό στάδιο για την ανάγκη πώλησής του, τότε θα μπορεί να εξασφαλίσει πολύ καλύτερη καλή τιμή από ό,τι σήμερα.
Γράφει: Αντωνία Λαμπράκη
Παράλληλα, διατυπώνει την ανησυχία του για την επιδείνωση της οικονομικοκοινωνικής ανισότητας στον τόπο μας και καλεί τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να παρέμβει προς τους κοινωνικούς εταίρους με στόχο την άμβλυνσή της.
Η χώρα εξέρχεται του μνημονίου, τι αλλάζει στην οικονομία, πέραν το ότι θα δανειζόμαστε ακριβότερο χρήμα από τις αγορές;
Σε κάποιο βαθμό ανακτούμε μέρος της κυριαρχίας μας ως κράτος και ως κοινωνία. Και αυτή η εξέλιξη είναι θετική. Βέβαια, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι εντός της Ευρωζώνης η έννοια της εθνικής κυριαρχίας δεν είναι στοιχείο που τυγχάνει μεγάλου σεβασμού, ειδικά από αυτά τα κράτη που είναι και τα πιο ισχυρά. Θεωρώ ότι η Ευρωζώνη πάσχει από σοβαρό έλλειμμα δημοκρατίας, αλλά αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο. Τα προβλήματα της κυπριακής οικονομίας μένουν, δηλαδή ο πολύ υψηλός δανεισμός του κράτους, των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, ο συνεχής αρνητικός πληθωρισμός που μπορεί να μετατραπεί σε αποπληθωρισμό και η δραματική διεύρυνση της ανισότητας στην κοινωνία.
Υπάρχει η άποψη ότι το μνημόνιο λειτούργησε διορθωτικά στην οικονομία, μάλιστα οι υποστηρικτές της θεωρούν ότι ήταν προτιμότερο να παραμείνουμε περισσότερο χρόνο, πώς το σχολιάζετε;
Καταλαβαίνω τη λογική εκείνων που δηλώνουν τέτοιες θέσεις, αλλά διαφωνώ. Βασικά λένε ότι χωρίς μνημόνιο θα έχουμε τις σπατάλες και τις κακές πρακτικές του παρελθόντος και θα σταλώσουν οι θεσμικές αλλαγές. Προσωπικά εκτιμώ, ότι το μνημόνιο ήταν λανθασμένα σχεδιασμένο, γιατί με την πρόνοια για κατάσχεση καταθέσεων προκάλεσε μεγάλη ζημιά εκεί που είχαμε το μεγάλο πρόβλημα. Περιέκοψε δαπάνες, όχι μόνο από σπατάλες, αλλά και από το κοινωνικό κράτος και τις αναπτυξιακές επενδύσεις, με την Κυβέρνηση να συμφωνεί και να επαυξάνει επί αυτού.
Συμφωνώ ότι το μνημόνιο υποβοήθησε στη δημοσιονομική πειθαρχία, αυτό είναι γεγονός. Αλλά θέλω να θυμίσω ότι προς αυτή την κατεύθυνση είχαμε κάνει μεγάλα βήματα από το 2011 και ειδικά το 2012. Στα θεσμικά, θα μας είχε βοηθήσει αν επέβαλλε την εφαρμογή του ΓεΣΥ και αν υπήρχαν θεσμικές αλλαγές σε ζητήματα φοροδιαφυγής, γραφειοκρατίας και διαφθοράς. Ζητήματα πολύ σημαντικά και λογικά αναμένω ότι προς αυτή την κατεύθυνση θα δρομολογήσουμε αλλαγές από μόνοι μας.
Λέγεται ότι με την έξοδο δεν θα μπορούμε πλέον να ωφελούμαστε από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας με φτηνή ρευστότητα. Σας ανησυχεί αυτή η εξέλιξη;
Θεωρώ ότι πρέπει να παλέψουμε για να μην ισχύσει αυτός ο παραλογισμός. Το πρόγραμμα αυτό έγινε για να κινηθεί χρήμα και να μειωθούν σε μεγαλύτερο βαθμό τα επιτόκια στην Ευρωζώνη. Είναι συγκριτικά πολύ πιο χρήσιμο για εκείνες τις οικονομίες που δεν έχουν πρόσβαση σε φτηνό χρήμα, όπως η Κύπρος. Αν είναι να αποκλείσουν την Κύπρο για τυπικούς λόγους, θα είναι μια απόφαση που θα πάει εντελώς αντίθετα με τη λογική και τους στόχους της ποσοτικής χαλάρωσης.
Οι οικονομικοκοινωνικές ανισότητες επιδεινώθηκαν, τελικά το μνημόνιο πέτυχε, αλλά η κοινωνία βυθίζεται...
Είναι γνωστό, η Κύπρος μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν μια κοινωνία της μεσαίας και της μικρομεσαίας τάξης. Η χειρότερη κληρονομιά των τελευταίων χρόνων είναι η οικονομική ανισότητα που εκτινάχθηκε στα ύψη. Η Κύπρος πλέον έχει αλλάξει, είναι δύσκολο να βρεις δουλειά και ο εργαζόμενος βιώνει μεγάλη ανασφάλεια. Ο κόσμος δικαιολογημένα ανησυχεί ότι τα παιδιά του δεν έχουν μέλλον στην Κύπρο, όσο και αν αυτά αποκτήσουν καλά ακαδημαϊκά προσόντα και ότι αν αρρωστήσει σοβαρά δεν θα είναι σε θέση να καλύψει τα έξοδα της όποιας θεραπείας.
Προσωπικά, αν ήμουν στη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας, μετά τις εκλογές θα καλούσα τους κοινωνικούς εταίρους και τα κόμματα να διαμορφώσουν έναν σχεδιασμό, μια καινούρια αρχή, όπως έγινε μετά την καταστροφή του 1974, με απώτερο στόχο να αποκατασταθεί η ευημερία σε όλα τα στρώματα του λαού, όχι μόνο στο ποσοστό του 10% που επωφελήθηκε αυτά τα χρόνια. Αποτελεί κοινωνική ανάγκη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να παρέμβει προς αυτή την κατεύθυνση, διαφορετικά η θητεία του θα συνδεθεί με την οικονομικοκοινωνική ανισότητα που διευρύνεται ανησυχητικά.
Πώς αξιολογείτε την εικόνα στην αγορά εργασίας;
Καταβάλλεται προσπάθεια από την Κυβέρνηση να πειστεί ο κόσμος ότι υποχωρεί η ανεργία. Όμως, η μείωση έχει να κάνει με το γεγονός ότι πολλοί μακροχρόνια άνεργοι δεν δηλώνουν πια άνεργοι και μεγάλος αριθμός νέων παραμένει στο εξωτερικό μετά τις σπουδές και ένας άλλος μεταναστεύει. Ο ορθότερος δείκτης για να εξετάσει κάποιος τι πραγματικά συμβαίνει με την αγορά απασχόλησης είναι ο αριθμός ή το ποσοστό αυτών που εργάζονται και όχι το ποσοστό της ανεργίας. Νομίζω ότι τους τελευταίους μήνες έχει σταθεροποιηθεί το πρόβλημα, αλλά δεν καταγράφει μείωση. Το χειρότερο όμως, είναι ότι το ισοζύγιο στις εργασιακές σχέσεις άλλαξε δραματικά υπέρ των εργοδοτών. Οι εργοδότες εκμεταλλεύτηκαν στην αρχή χαμηλόμισθους κοινοτικούς και ύστερα την κρίση για να μειώσουν τους μισθούς.
Θα μπορούσε η Ιρλανδία να είναι παράδειγμα για τον τρόπο που γύρισε σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης;
Παρά τον υψηλό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας η ανεργία στην Ιρλανδία έχει μεν μειωθεί, παραμένει όμως κοντά στο 9%. Η Ιρλανδία δεν υπέστη κούρεμα καταθέσεων και προσέλκυσε τεράστιες επενδύσεις, κυρίως από τις ΗΠΑ, μεσούσης της κρίσης. Και στην Ιρλανδία επιδεινώθηκε η οικονομική ανισότητα, όχι στο βαθμό που επήλθε στην Κύπρο, και αυτή η κατάσταση είχε κόστος για την Κυβέρνηση. Τα κόμματα που την αποτελούσαν έχασαν στις πρόσφατες εκλογές και είναι προφανές ότι οι Ιρλανδοί δεν είναι ευχαριστημένοι από τις συνθήκες στη χώρα τους.
Εκτιμώ, ότι αν σε κάποιο στάδιο πετύχουμε πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, τότε η ανεργία θα μειωθεί. Βασική προϋπόθεση είναι οι μεγάλες επενδύσεις και η πιο «φιλοαναπτυξιακή» στάση του κράτους, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους για να υπάρχουν διαθέσιμα εισοδήματα στα νοικοκυριά.
Εκσυγχρονισμός Cyta, αντί πώλησή της
Η Κυβέρνηση επιδιώκει τις αποκρατικοποιήσεις, όπως της Cyta, παρουσιάζοντας τις ως μέτρο εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης, συμμερίζεστε την άποψη ότι ο ιδιώτης μπορεί καλύτερα από το κράτος;
Ανεξάρτητα από τι πρεσβεύει κάποιος γενικά για τις ιδιωτικοποιήσεις, ειδικά οι προτάσεις της Κυβέρνησης για τη Cyta εκτιμώ ότι είναι προβληματικές σε πολλά σημεία. Και ερωτώ, είναι μήπως αναπτυξιακό μέτρο να λες ότι το σύνολο των υφιστάμενων υπαλλήλων θα απορροφηθούν από τη Δημόσια Υπηρεσία; Να κάνουν τι; Και ποιος ευνοείται από μια τέτοια κίνηση, εκτός από τον ιδιώτη αγοραστή; Ούτε υπάρχει εγγύηση ότι ο στρατηγικός επενδυτής θα κάνει επενδύσεις και θα διευρύνει τον κύκλο εργασιών της Cyta. Ενδεχομένως να αυξήσει τα κέρδη του μέσω της συρρίκνωσης της Cyta με μειώσεις σε προσωπικό και σε μισθούς. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς εχθρός των ιδιωτικοποιήσεων για να αντιληφθεί ότι αυτό που προτείνει η Κυβέρνηση για τη Cyta δεν εγγυάται ανάπτυξη και επενδύσεις. Συνεπώς, θεωρώ ότι τα επιχειρήματά της Κυβέρνησης δεν πείθουν.
Εξάλλου, ένα άλλο ουσιαστικό ζήτημα που τίθεται, είναι γιατί η Κυβέρνηση δεν επικεντρώνει τις προσπάθειες της στον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού, να τον καταστήσει περισσότερο παραγωγικό και αν πείσει σε μελλοντικό στάδιο για την ανάγκη πώλησής του, τότε θα μπορεί να εξασφαλίσει πολύ καλύτερη καλή τιμή από ό,τι σήμερα.
Γράφει: Αντωνία Λαμπράκη
- See more at:
http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/304723/ppapageorgiou-oikonomiki-anisotita-i-cheiroteri-klironomia-ton-teleftaion-eton#sthash.GSGbdlVe.dpuf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου