Τετ α τετ Χάρη Γεωργιάδη με ΣΕΚ και ΠΕΟ για ανανέωση συμβάσεων
Προσλήψεις στον ημιδημόσιο τομέα ζητούν οι συντεχνίες
- See more at: http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/328201/proslipseis-ston-imidimosio-tomea-zitoun-oi-syntechnies#sthash.5Nks4v34.dpuf
Λευκωσία: Συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών, Χάρη
Γεωργιάδη, θα έχουν σήμερα οι ηγεσίες των συντεχνιών ΟΗΟ-ΣΕΚ και ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ,
μετά από αίτημά τους. Τα βασικά αιτήματα που θα θέσουν οι γ.γ. των συντεχνιών,
Ανδρέας Ηλία και Αντώνης Νεοφύτου, αντίστοιχα, αφορούν εκκρεμότητες εργασιακών
ζητημάτων, που παρά τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης εντούτοις δεν προχώρησαν προς
υλοποίηση, όπως ανέφεραν. Οι συντεχνίες θα αξιώσουν από τον υπουργό
Οικονομικών να επιταχυνθεί η υπογραφή του πλαισίου πολιτικής που αφορά στην
ανανέωση των συλλογικών συμβάσεων στους οργανισμούς δημοσίου δικαίου και στις
Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το πλαίσιο προβλέπει πάγωμα των μισθών για
την περίοδο 2016-2017. Οι συντεχνίες παρουσιάζονται δυσαρεστημένες, καθώς, όπως
υποστηρίζουν, «παρατηρείται μεγάλη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση». Από την
πλευρά του, το Υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι δεν προχώρησε στην υπογραφή
του κειμένου που ήδη συμφωνήθηκε, καθώς συναρτά το ζήτημα των συλλογικών
συμβάσεων με τις εκκρεμότητες που αφορούν στο κρατικό μισθολόγιο της Δημόσιας
Υπηρεσίας. Το ξεπάγωμα θέσεων σε ημικρατικούς οργανισμούς και σε Δήμους
είναι το δεύτερο αίτημα που θα θέσουν οι συντεχνίες. Ο αριθμός των θέσεων
υπολογίζεται μικρότερος των 100, με την πλειονότητα να αφορά στους Δήμους. Οι
συντεχνίες με επιστολή τους προς τον υπουργό Οικονομικών, στο πρόσφατο
παρελθόν, σημείωναν ότι Οργανισμοί, Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Συμβούλια,
λόγω της πολιτικής των μη προσλήψεων, επέλεγαν την εργοδότηση προσωπικού μέσω
της αγοράς υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα, ακόμη και για την κάλυψη μονίμων
αναγκών τους. Εξέλιξη που ανησυχεί τις συντεχνίες, καθώς βλέπουν ότι το μοντέλο
αυτό σταδιακά ενδέχεται να οδηγήσει σε μερική ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών.
Επίσης, το τρίτο αίτημα των συντεχνιών ΟΗΟ και ΣΗΔΗΚΕΚ, αφορά στην
αδράνεια από μέρους της κυβέρνησης στη σύσταση του Ταμείου Προνοίας. Υπενθυμίζεται
ότι η κυβέρνηση διά του υπουργού Οικονομικών, Χάρη Γεωργιάδη, δεσμεύτηκε για τη
σύσταση Ταμείου Προνοίας και μολονότι παρουσιάστηκε η αναλογιστική μελέτη
σχετικά με το κόστος λειτουργίας του, εντούτοις οι συντεχνίες δεν έχουν
ενημέρωση για την πορεία υλοποίησής του. Για το συνδικαλιστικό κίνημα η
λειτουργία του Ταμείου Προνοίας αποτελεί θέμα προτεραιότητας, αφού θα
εξασφαλίζει συμπληρωματική ασφάλιση στους εργαζόμενους του Δημόσιου και του
ημιδημόσιου, περιλαμβανομένης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι
προσελήφθησαν ή και υπηρετούσαν από τον Οκτώβριο του 2011 και εντεύθεν, και δεν
επωφελούνται της κυβερνητικής επαγγελματικής σύνταξης. Γράφει: Αντωνία
Λαμπράκη - See more at:
http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/328201/proslipseis-ston-imidimosio-tomea-zitoun-oi-syntechnies#sthash.5Nks4v34.dpuf
Κυπριακή Οικονομία
«Αδικαιολόγητη» η αύξηση μισθώνΗμερομηνία Δημοσίευσης: 24/08/2016
«Αδικαιολόγητη» η αύξηση μισθώνΗμερομηνία Δημοσίευσης: 24/08/2016
Stockwatch.com.cy
Αδικαιολόγητες χαρακτηρίζουν τις όποιες
καθολικές αυξήσεις των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων ακαδημαϊκοί, αφού ο
αποπληθωρισμός έχει αυξήσει τους πραγματικούς μισθούς τα τελευταία χρόνια.
Σημειώνουν ότι αν υπάρχει όντως δημοσιονομικό περιθώριο για αύξηση δαπανών, αυτές θα πρέπει να διοχετευτούν σε παραγωγικές επενδύσεις που θα έχουν πολλαπλασιαστικό όφελος για την οικονομία.
Το υπουργείο οικονομικών ανακοίνωσε ότι θα παραχωρήσει προσαυξήσεις στους κρατικούς υπαλλήλους από την 1.1.2017 γιατί τέλος του έτους λήγει η χρονική διάρκεια ισχύς των νόμων για παγοποίηση των μισθών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα με το κόστος να υπολογίζεται στα €30 εκ.
Πέραν των προσαυξήσεων, θα επιστρέψει επίσης τα €70 εκ. που εισέπραττε ετησίως τα τελευταία χρόνια από την έκτακτη εισφορά όλων των υπαλλήλων.
Την ίδια ώρα, στη βουλή βρίσκονται τα νομοσχέδια για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας υπηρεσίας στα οποία περιλαμβάνεται και ένα για τη συγκράτηση του ρυθμού αύξησης του μισθολογίου με αυτόματη σύνδεση του με τον ρυθμό μεγέθυνσης του ονομαστικού ΑΕΠ.
Ο καθηγητής χρηματοοικονομικών στο πανεπιστήμιο Κύπρου Σταύρος Ζένιος σημειώνει ότι η αύξηση των μισθών δεν δικαιολογείται όταν βρισκόμαστε σε καθεστώς αποπληθωρισμού και ούτε συμβάλλει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Όπως εξηγεί ο αναπληρωτής καθηγητής οικονομικών στο πανεπιστήμιο Κύπρου, Σωφρόνης Κληρίδης, ο πληθωρισμός έχει μειωθεί κατά 6,5% από το 2012.
«Δηλαδή ο πραγματικός μισθός έχει αυξηθεί κατά το αντίστοιχο ποσοστό. Με αυτά τα δεδομένα δύσκολα μπορεί να δικαιολογηθεί μια επιπρόσθετη γενική αύξηση σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους ανεξαρτήτως επίδοσης», σημειώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Κληρίδη, «αυξήσεις μπορούν να δοθούν στοχευμένα για να αποκατασταθούν στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν λόγω της κρίσης (π.χ. σε όσους έχουν προαχθεί) και σε τομείς όπου οι μισθοί είναι χαμηλοί (π.χ. ιατροί δημοσίου)».
Επί του μισθολογίου των €2 δισ., οι προσαυξήσεις αντιστοιχούν με 1,5% και ενδεχομένως να πλησιάσουν ή ακόμα και να ξεπεράσουν τον ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης του 2016.
Το 2015 ο ονομαστικός ρυθμός ανάπτυξης περιορίστηκε στο 0,2% λόγω αποπληθωρισμού ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης σε σταθερές τιμές έφτασε το 1,6%.
Η αύξηση στους μισθούς σημειώνεται την ίδια ώρα που το υπουργείο υποστηρίζει ότι καταβάλλεται προσπάθεια μη επιστροφής σε πρακτικές αύξησης των δαπανών, που στο πρόσφατο παρελθόν οδήγησαν σε επιδείνωση του δημοσιονομικού ισοζυγίου.
Αναφορικά με το ερώτημα εάν υπάρχουν άλλα περιθώρια για περιορισμό των δαπανών, ο κ. Ζένιος σημειώνει ότι πάντα υπάρχουν περιθώρια για περιορισμό των δαπανών, αν περιορίζεται ο ρόλος του κράτους.
«Θα ήθελα ωστόσο να δούμε ακριβώς το αντίθετο. Υπάρχουν περιθώρια αύξησης των δημόσιων δαπανών, άσκησης επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής για τόνωση της οικονομίας; Αυτό για παράδειγμα είναι το πνεύμα των έργων ύψους €600 εκ. που είχε αναγγείλει ο πρόεδρος της Δημοκρατίας προ καιρού. Όταν ο υπουργός οικονομικών μιλά για αυξήσεις μισθών στο δημόσιο τότε υποθέτω ότι υπάρχει περιθώριο», σημειώνει.
Ο κ. Ζένιος σημειώνει ότι «χρειαζόμαστε πιο έξυπνους στόχους, fiscal stimulus. Για παράδειγμα, σύστημα υποτροφιών για ξένους φοιτητές. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα ωφεληθούν και τα χρήματα θα καταλήξουν στην κυπριακή οικονομία, ενοίκια, σίτιση, μεταφορικά. Ομοίως αύξηση των δαπανών για έρευνα όταν υπάρχει σύγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα. Αυτό ενθαρρύνει τη στροφή προς την οικονομία της γνώσης, τα περισσότερα χρήματα πηγαίνουν σε ανθρώπινο δυναμικό, νέους ερευνητές, διδακτορικούς φοιτητές, και πάλι καταλήγουν στην οικονομία», σημειώνει.
Της Γεωργίας Χαννή
Σημειώνουν ότι αν υπάρχει όντως δημοσιονομικό περιθώριο για αύξηση δαπανών, αυτές θα πρέπει να διοχετευτούν σε παραγωγικές επενδύσεις που θα έχουν πολλαπλασιαστικό όφελος για την οικονομία.
Το υπουργείο οικονομικών ανακοίνωσε ότι θα παραχωρήσει προσαυξήσεις στους κρατικούς υπαλλήλους από την 1.1.2017 γιατί τέλος του έτους λήγει η χρονική διάρκεια ισχύς των νόμων για παγοποίηση των μισθών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα με το κόστος να υπολογίζεται στα €30 εκ.
Πέραν των προσαυξήσεων, θα επιστρέψει επίσης τα €70 εκ. που εισέπραττε ετησίως τα τελευταία χρόνια από την έκτακτη εισφορά όλων των υπαλλήλων.
Την ίδια ώρα, στη βουλή βρίσκονται τα νομοσχέδια για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας υπηρεσίας στα οποία περιλαμβάνεται και ένα για τη συγκράτηση του ρυθμού αύξησης του μισθολογίου με αυτόματη σύνδεση του με τον ρυθμό μεγέθυνσης του ονομαστικού ΑΕΠ.
Ο καθηγητής χρηματοοικονομικών στο πανεπιστήμιο Κύπρου Σταύρος Ζένιος σημειώνει ότι η αύξηση των μισθών δεν δικαιολογείται όταν βρισκόμαστε σε καθεστώς αποπληθωρισμού και ούτε συμβάλλει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.
Όπως εξηγεί ο αναπληρωτής καθηγητής οικονομικών στο πανεπιστήμιο Κύπρου, Σωφρόνης Κληρίδης, ο πληθωρισμός έχει μειωθεί κατά 6,5% από το 2012.
«Δηλαδή ο πραγματικός μισθός έχει αυξηθεί κατά το αντίστοιχο ποσοστό. Με αυτά τα δεδομένα δύσκολα μπορεί να δικαιολογηθεί μια επιπρόσθετη γενική αύξηση σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους ανεξαρτήτως επίδοσης», σημειώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Κληρίδη, «αυξήσεις μπορούν να δοθούν στοχευμένα για να αποκατασταθούν στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν λόγω της κρίσης (π.χ. σε όσους έχουν προαχθεί) και σε τομείς όπου οι μισθοί είναι χαμηλοί (π.χ. ιατροί δημοσίου)».
Επί του μισθολογίου των €2 δισ., οι προσαυξήσεις αντιστοιχούν με 1,5% και ενδεχομένως να πλησιάσουν ή ακόμα και να ξεπεράσουν τον ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης του 2016.
Το 2015 ο ονομαστικός ρυθμός ανάπτυξης περιορίστηκε στο 0,2% λόγω αποπληθωρισμού ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης σε σταθερές τιμές έφτασε το 1,6%.
Η αύξηση στους μισθούς σημειώνεται την ίδια ώρα που το υπουργείο υποστηρίζει ότι καταβάλλεται προσπάθεια μη επιστροφής σε πρακτικές αύξησης των δαπανών, που στο πρόσφατο παρελθόν οδήγησαν σε επιδείνωση του δημοσιονομικού ισοζυγίου.
Αναφορικά με το ερώτημα εάν υπάρχουν άλλα περιθώρια για περιορισμό των δαπανών, ο κ. Ζένιος σημειώνει ότι πάντα υπάρχουν περιθώρια για περιορισμό των δαπανών, αν περιορίζεται ο ρόλος του κράτους.
«Θα ήθελα ωστόσο να δούμε ακριβώς το αντίθετο. Υπάρχουν περιθώρια αύξησης των δημόσιων δαπανών, άσκησης επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής για τόνωση της οικονομίας; Αυτό για παράδειγμα είναι το πνεύμα των έργων ύψους €600 εκ. που είχε αναγγείλει ο πρόεδρος της Δημοκρατίας προ καιρού. Όταν ο υπουργός οικονομικών μιλά για αυξήσεις μισθών στο δημόσιο τότε υποθέτω ότι υπάρχει περιθώριο», σημειώνει.
Ο κ. Ζένιος σημειώνει ότι «χρειαζόμαστε πιο έξυπνους στόχους, fiscal stimulus. Για παράδειγμα, σύστημα υποτροφιών για ξένους φοιτητές. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα ωφεληθούν και τα χρήματα θα καταλήξουν στην κυπριακή οικονομία, ενοίκια, σίτιση, μεταφορικά. Ομοίως αύξηση των δαπανών για έρευνα όταν υπάρχει σύγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα. Αυτό ενθαρρύνει τη στροφή προς την οικονομία της γνώσης, τα περισσότερα χρήματα πηγαίνουν σε ανθρώπινο δυναμικό, νέους ερευνητές, διδακτορικούς φοιτητές, και πάλι καταλήγουν στην οικονομία», σημειώνει.
Της Γεωργίας Χαννή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου