Επισκόπηση 08-14/04
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΥΝΤΕΧΝΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ
ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟΝ Ο.Α.Υ
9/04
Ανακοίνωση ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ, ΟΗΟ-ΣΕΚ:
"Με λύπη διαπιστώνουμε ότι το τελευταίο
διάστημα οι εργαζόμενοι στον ΟΑΥ εντελώς άδικα και αδικαιολόγητα έχουν γίνει
αντικείμενο αρνητικού δημόσιου σχολιασμού για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη
που απολαμβάνουν. Σχετική ήταν και η συζήτηση που προηγήθηκε στη Βουλή πριν
μερικές μέρες, σε σχέση με το σταύρωμα του σχετικού κονδυλίου στον
Προϋπολογισμό του ΟΑΥ για το 2019.
Για αποκατάσταση των πραγματικών γεγονότων ξεκαθαρίζουμε ότι:
Στους εργαζόμενους των Ημικρατικών Οργανισμών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρέχεται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στη βάση προνοιών των Συλλογικών Συμβάσεων, οι οποίες διαφέρουν σε κάθε Οργανισμό.
Στον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ), εδώ και πολλά χρόνια, παρέχεται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο προσωπικό του, μέσω ασφαλιστικής κάλυψης.
Είναι επίσης γεγονός ότι στον ΟΑΥ έγινε προσαρμογή της υφιστάμενης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης για να συμβαδίζει πλήρως με τις πρόνοιες του Νόμου για το ΓεΣΥ, τόσον όσον αφορά στις καλύψεις όσο και στο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του. Η προσαρμογή προβλέπει ότι οι υπηρεσίες πρωτοβάθμιας ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης που θα καλύπτονται στην 1η φάση εφαρμογής του ΓεΣΥ (από 1η Ιουνίου 2019 μέχρι 1η Ιουνίου 2020), θα αφαιρεθούν από τον πίνακα της ασφαλιστικής κάλυψης και το ασφάλιστρο θα μειωθεί αναλόγως. Επιπλέον, με την πλήρη εφαρμογή του ΓεΣΥ την 1η Ιουνίου 2020 όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, το συμβόλαιο με την ασφαλιστική εταιρεία θα τερματιστεί και οι πρόνοιες της Συλλογικής Σύμβασης θα προσαρμοσθούν στη βάση του διαλόγου όπως σε όλες τις περιπτώσεις στους Ημικρατικούς Οργανιμούς.
Ο μοναδικός λόγος που εμφανίζεται αύξηση στο κονδύλι της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης του προσωπικού, στον προϋπολογισμό του 2019, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην αύξηση του προσωπικού του Οργανισμού κατά 30 άτομα εντός του 2019.
Επομένως είναι ξεκάθαρο ότι δεν τεκμηριώνονται από τα πραγματικά δεδομένα οι ισχυρισμοί που είδαν το φώς της δημοσιότητας και δυστυχώς θέλουν τους εργαζόμενους στον ΟΑΥ να επιδιώκουν διαφοροποίηση τους, από τους υπόλοιπους εργαζομένους ή ακόμα ότι θα έχουν άλλη μεταχείριση επειδή τάχατες φοβούνται ότι δεν θα εφαρμοστεί το ΓεΣΥ. Το αντίθετο ισχύει και αναμένουμε ότι αντί να ενοχοποιούνται οι εν λόγω εργαζόμενοι θα έπρεπε να στηρίζονται οι προσπάθειες τους για εφαρμογή του ΓεΣΥ .
Για αποκατάσταση των πραγματικών γεγονότων ξεκαθαρίζουμε ότι:
Στους εργαζόμενους των Ημικρατικών Οργανισμών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρέχεται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στη βάση προνοιών των Συλλογικών Συμβάσεων, οι οποίες διαφέρουν σε κάθε Οργανισμό.
Στον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ), εδώ και πολλά χρόνια, παρέχεται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο προσωπικό του, μέσω ασφαλιστικής κάλυψης.
Είναι επίσης γεγονός ότι στον ΟΑΥ έγινε προσαρμογή της υφιστάμενης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης για να συμβαδίζει πλήρως με τις πρόνοιες του Νόμου για το ΓεΣΥ, τόσον όσον αφορά στις καλύψεις όσο και στο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του. Η προσαρμογή προβλέπει ότι οι υπηρεσίες πρωτοβάθμιας ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης που θα καλύπτονται στην 1η φάση εφαρμογής του ΓεΣΥ (από 1η Ιουνίου 2019 μέχρι 1η Ιουνίου 2020), θα αφαιρεθούν από τον πίνακα της ασφαλιστικής κάλυψης και το ασφάλιστρο θα μειωθεί αναλόγως. Επιπλέον, με την πλήρη εφαρμογή του ΓεΣΥ την 1η Ιουνίου 2020 όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, το συμβόλαιο με την ασφαλιστική εταιρεία θα τερματιστεί και οι πρόνοιες της Συλλογικής Σύμβασης θα προσαρμοσθούν στη βάση του διαλόγου όπως σε όλες τις περιπτώσεις στους Ημικρατικούς Οργανιμούς.
Ο μοναδικός λόγος που εμφανίζεται αύξηση στο κονδύλι της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης του προσωπικού, στον προϋπολογισμό του 2019, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην αύξηση του προσωπικού του Οργανισμού κατά 30 άτομα εντός του 2019.
Επομένως είναι ξεκάθαρο ότι δεν τεκμηριώνονται από τα πραγματικά δεδομένα οι ισχυρισμοί που είδαν το φώς της δημοσιότητας και δυστυχώς θέλουν τους εργαζόμενους στον ΟΑΥ να επιδιώκουν διαφοροποίηση τους, από τους υπόλοιπους εργαζομένους ή ακόμα ότι θα έχουν άλλη μεταχείριση επειδή τάχατες φοβούνται ότι δεν θα εφαρμοστεί το ΓεΣΥ. Το αντίθετο ισχύει και αναμένουμε ότι αντί να ενοχοποιούνται οι εν λόγω εργαζόμενοι θα έπρεπε να στηρίζονται οι προσπάθειες τους για εφαρμογή του ΓεΣΥ .
Από
τις Συνδικαλιστικές Οργανώσεις
ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ και ΟΗΟ-ΣΕΚ
ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ και ΟΗΟ-ΣΕΚ
Πηγή:
ΠΕΟ (φ.β σελίδα)
Άρχισαν οι πιέσεις στον ιδιωτικό τομέα για μισθούς
10/04
Πριν καν στεγνώσει το μελάνι της απόφασης του διοικητικού
δικαστηρίου για αποκατάσταση των μισθών στο δημόσιο και ο ιδιωτικός τομέας
άρχισε να νιώθει τις πιέσεις για αυξήσεις μισθών, ιδίως σε τομείς όπως οι
τράπεζες, όπου οι εργαζόμενοι είναι οργανωμένοι σε συντεχνίες.
Πρώτη
στο παιχνίδι των διεκδικήσεων εισέρχεται η ΕΤΥΚ που επικαλείται την απόφαση του
διοικητικού δικαστηρίου για να ζητήσει την καταβολή προσαύξησης και ΑΤΑ για το
2019.
Η
απαίτηση της ΕΤΥΚ έρχεται σε μία περίοδο κατά την οποία η εισοδηματική βάση των
τραπεζών πιέζεται και οι πλείστες εκ των διευθύνσεων των τραπεζών έχουν
υποβάλει αίτημα, στο πλαίσιο της ανανέωσης των συλλογικών συμβάσεων, για
κατάργηση των αυτόματων αυξήσεων και αλλαγής του συστήματος
προαγωγών.
Οι
συλλογικές συμβάσεις στον τραπεζικό τομέα έχουν λήξει στις 31 Δεκεμβρίου του
2018, πλην αυτής της Τράπεζας Κύπρου, η ανανέωση της οποίας εκκρεμεί από τον
Δεκέμβριο του 2017.
Στην
επιστολή της στις τράπεζες η ΕΤΥΚ επικαλείται την πρόσφατη απόφαση του
διοικητικού δικαστηρίου και καλεί τις τράπεζες και τις θυγατρικές τους
ασφαλιστικές, οι οποίες δεν έχουν παραχωρήσει ακόμα στο προσωπικό τους την
ετήσια προσαύξηση ή/και την ΑΤΑ για το 2019, να το πράξουν αμέσως.
Η
ΕΤΥΚ υποδεικνύει προς την εργοδοτική πλευρά ότι οφείλει με βάση το δεδικασμένο
που αποτελεί προηγούμενο στις εργασιακές σχέσεις, «να τερματίσει την εξόφθαλμη
παραβίαση των υφιστάμενων συμφωνιών, του νόμου αλλά και του ίδιου του
Συντάγματος», όπως υποστηρίζει.
Σημειώνει
ότι η απόφαση του διοικητικού δικαστηρίου καθιστά σαφές ότι, τόσο η ετήσια
προσαύξηση, όσο και η ΑΤΑ, αποτελούν μέρος των ακαθάριστων απολαβών και
συνιστούν ιδιοκτησία, όπως προβλέπει σχετικά το άρθρο 23 του Συντάγματος.
Η
συντεχνία επισημαίνει ότι «η απόφαση του δικαστηρίου ειδικότερα σε ότι αφορά
τις ετήσιες προσαυξήσεις, καταγράφει πως «πρόκειται για αναπόσπαστο μέρος των
απολαβών του υπαλλήλου με κατοχυρωμένη την καταβολή τους από πλευράς εργοδότη
και τυγχάνουν της προστασίας του Συντάγματος και συνεπώς δεν επιτρέπεται η
οποιαδήποτε μονομερής στέρηση ή περιορισμός τους».
Η
ΕΤΥΚ δεν κάνει αναφορά για αναδρομική καταβολή αποζημιώσεων προς τα μέλη της
εξαιτίας των περικοπών μισθών που είχαν γίνει πριν και μετά την τραπεζική κρίση
του 2013.
Στο
5% το κόστος παραχώρησης ΑΤΑ και προσαύξησης
Ανώτατα
στελέχη των τραπεζών που κλήθηκαν από τη StockWatch να σχολιάσουν το αίτημα της
συντεχνίας, ανέφεραν ότι είναι σε εξέλιξη η διαδικασία διαπραγματεύσεων για την
ανανέωση των συλλογικών συμβάσεων σε όλο τον τραπεζικό τομέα και η εργοδοτική
πλευρά έχουν υποβάλει και οι τράπεζες, με βάση τον κώδικα βιομηχανικών σχέσεων,
και τα δικά τους αιτήματα.
Υπέδειξαν
ότι η συντεχνία θα πρέπει να σεβαστεί τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων.
Σημείωσαν
ότι μεταξύ των αιτημάτων που έχουν υποβληθεί, περιλαμβάνεται και η κατάργηση
των αυτόματων αυξήσεων όπως της ΑΤΑ και των ετήσιων προσαυξήσεων.
Υπενθύμισαν
ότι η ΕΤΥΚ, ευθύς μετά τη συμφωνία πλαίσιο που είχε επιτευχθεί τον Μάιο του
2018 μεταξύ κυβέρνησης και των συντεχνιών ΣΕΚ και, ΠΕΟ, για σταδιακή
αποκατάσταση των μισθών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, είχε
κυκλοφορήσει εγκύκλιο προς τα μέλη της, τονίζοντας ότι η συντεχνία θα
διεκδικήσει εφαρμογή της συμφωνίας πλαίσιο, και στον τραπεζικό τομέα με στόχο
τη σταδιακή αποκατάσταση των μισθών.
Οι
τράπεζες, όπως ανέφεραν, δεν έχουν ένσταση να ικανοποιήσουν το αίτημα για
σταδιακή αποκατάσταση των μισθών του προσωπικού τους, αλλά αυτό, όπως
υπέδειξαν, θα πρέπει να γίνει στη βάση των οικονομικών τους αντοχών.
Οι
τράπεζες εκτιμούν ότι τυχόν ικανοποίηση των αξιώσεων της ΕΤΥΚ για καταβολή της
ετήσιας προσαύξησης και της ΑΤΑ, «θα αυξήσει εν μία νυκτί το εργατικό τους
κόστος κατά 5% επί του συνόλου του μισθολογίου τους».
Επιπρόσθετα,
τόνισαν ότι οι τράπεζες επωμίζονται και το κόστος 1,8% που παραχωρείται στο
ΓεΣΥ, την υφιστάμενη καταβολή 9% στο ταμείο προνοίας των υπαλλήλων και στις
εισφορές στα ταμεία κοινωνικής συνοχής και στο ΤΚΑ, το ύψος των οποίων, όπως
υποστηρίζουν, ανέρχεται στο 8,3%.
Εξέφρασαν την άποψη ότι με βάση αυτά τα δεδομένα οι
τράπεζες αναγκαστικά θα δώσουν τη μάχη για να μην εκτροχιαστεί περαιτέρω το
εργατικό τους κόστος.
Του Λεύκου Χρίστο
Πηγή: Stockwatch
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ανεξάρτητης Συντεχνίας
Δημοσίων Υπαλλήλων Κύπρου (ΑΣΔΥΚ) χαιρετίζει την έγκριση από το Υπουργικό
Συμβούλιο του Μεταρρυθμιστικού Πλαισίου για το 2019 με προμετωπίδα τη
μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, τονίζει όμως ότι μεταρρύθμιση χωρίς
διαβούλευση δεν μπορεί να γίνει.
Η ΑΣΔΥΚ σε ανακοίνωσή της επικαλείται χθεσινό δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο, περί τα τέλη Ιουνίου αναμένεται να κατατεθούν στη βουλή τα αναθεωρημένα νομοσχέδια για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας τα οποία απορρίφθηκαν από τα κοινοβουλευτικά κόμματα το 2016. Το δημοσίευμα αναφέρει, σύμφωνα με την ΑΣΔΥΚ, ότι αυτή τη στιγμή διεξάγονται διαβουλεύσεις με ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με τις αναθεωρημένες προτάσεις.
«Ως ΑΣΔΥΚ δηλώνουμε τη μεγάλη μας ανησυχία αφού κανένας, μέχρι τώρα, δεν μας έχει καλέσει σε διαβούλευση για τα συγκεκριμένα νομοσχέδια. Η συντεχνία μας διαβλέπει επανάληψη των όσων συνέβηκαν κατά την προηγούμενη απόπειρα για μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, κατά την περίοδο 2015-16. Υπενθυμίζουμε ότι ούτε και τότε έγινε ανοικτή διαβούλευση με όλα τα ενδιαφερόμενη μέρη. Τα νομοσχέδια που κατατέθηκαν στη βουλή συμφωνήθηκαν μόνο με την ΠΑΣΥΔΥ», αναφέρεται.
Η ΑΣΔΥΚ προσθέτει ότι η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας δεν μπορεί να γίνει χωρίς την ενεργό συμμετοχή όλων ανεξαρτήτως των ενδιαφερομένων μερών και δηλώνει την ετοιμότητά της να εργαστεί με κάθε ειλικρίνεια υπέρ μιας πραγματικής μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας. Καλεί επίσης την κυβέρνηση σε ανοικτή και ειλικρινή διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους και ειδικά τις συνδικαλιστικές οργανώσεις του δημοσίου για το καλό της δημόσιας υπηρεσίας και των κυπρίων πολιτών.
Η ΑΣΔΥΚ σε ανακοίνωσή της επικαλείται χθεσινό δημοσίευμα, σύμφωνα με το οποίο, περί τα τέλη Ιουνίου αναμένεται να κατατεθούν στη βουλή τα αναθεωρημένα νομοσχέδια για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας τα οποία απορρίφθηκαν από τα κοινοβουλευτικά κόμματα το 2016. Το δημοσίευμα αναφέρει, σύμφωνα με την ΑΣΔΥΚ, ότι αυτή τη στιγμή διεξάγονται διαβουλεύσεις με ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με τις αναθεωρημένες προτάσεις.
«Ως ΑΣΔΥΚ δηλώνουμε τη μεγάλη μας ανησυχία αφού κανένας, μέχρι τώρα, δεν μας έχει καλέσει σε διαβούλευση για τα συγκεκριμένα νομοσχέδια. Η συντεχνία μας διαβλέπει επανάληψη των όσων συνέβηκαν κατά την προηγούμενη απόπειρα για μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, κατά την περίοδο 2015-16. Υπενθυμίζουμε ότι ούτε και τότε έγινε ανοικτή διαβούλευση με όλα τα ενδιαφερόμενη μέρη. Τα νομοσχέδια που κατατέθηκαν στη βουλή συμφωνήθηκαν μόνο με την ΠΑΣΥΔΥ», αναφέρεται.
Η ΑΣΔΥΚ προσθέτει ότι η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας δεν μπορεί να γίνει χωρίς την ενεργό συμμετοχή όλων ανεξαρτήτως των ενδιαφερομένων μερών και δηλώνει την ετοιμότητά της να εργαστεί με κάθε ειλικρίνεια υπέρ μιας πραγματικής μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας. Καλεί επίσης την κυβέρνηση σε ανοικτή και ειλικρινή διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους και ειδικά τις συνδικαλιστικές οργανώσεις του δημοσίου για το καλό της δημόσιας υπηρεσίας και των κυπρίων πολιτών.
Πηγή: Stockwatch
Μονοήμερη στάση εργασίας στην ΚΕΔΙΠΕΣ, Altamira
12/04
Μονοήμερη στάση εργασίας στην ΚΕΔΙΠΕΣ και Altamira,
εξήγγειλε για την ερχόμενη Παρασκευή 19 Απριλίου η Ένωση Τραπεζικών Υπαλλήλων
Κύπρου.
«Έχουν
περάσει αρκετές μέρες από την πραγματοποίηση της δίωρης προειδοποιητικής στάσης
εργασίας μας και το χρονικό περιθώριο που δώσαμε στην εργοδοτική πλευρά δεν
αξιοποιήθηκε», αναφέρει σε εγκύκλιό της η ΕΤΥΚ.
Δυστυχώς, αναφέρεται, το ΔΣ της εταιρείας δεν έχει
διαφοροποιήσει τη στάση του και «συνεχίζει προκλητικά να αγνοεί την απόφαση του
Υπουργείου Εργασίας για την μη παραχώρηση της ετήσιας προσαύξησης και της ΑΤΑ,
τις συμβατικές της υποχρεώσεις για την επαναφορά των μισθών και των ωφελημάτων
των συναδέλφων των πρώην ΣΠΙ και την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου, η
οποία δικαίωσε τις θέσεις της Οργάνωσής μας, με την οποία έχουν κριθεί
αντισυνταγματικές οι μειώσεις που έγιναν με τα γνωστά διατάγματα του Υπουργού
Οικονομικών (2014).
Πηγή: Stockwatch
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου