Ανακοίνωσε τρίτο σχέδιο
Μποναμάς εξόδου
από Τρ. Κύπρου μέχρι €200.000
- See more at: http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/314274/mponamas-exodou-apo-tr-kyprou-mechri-200000#sthash.L8rtgvtm.dpuf
Λευκωσία:
Ενθαρρυντική είναι η πρώτη αντίδραση των υπαλλήλων της Τράπεζας Κύπρου, ως προς
το νέο, τρίτο στη σειρά, σχέδιο εθελούσιας αποχώρησης που ανακοινώθηκε χθες.
Μάλιστα, αξιολογήθηκε τόσο ικανοποιητικό ώστε μικρός αριθμός τραπεζοϋπαλλήλων
χωρίς χρονοτριβή, πάτησε το κουμπί υποβάλλοντας ηλεκτρονικά το ενδιαφέρον του
να αποχωρήσει από την Τράπεζα. Το νέο σχέδιο είναι βελτιωμένο σε
σύγκριση με το προηγούμενο, μολονότι η μέγιστη αποζημίωση παραμένει στις
€200.000, όπως στο προηγούμενο, οι συντελεστές διαφοροποιούνται και παρέχεται η
δυνατότητα σε μεγαλύτερο αριθμό υπαλλήλων να επωφεληθεί βελτιωμένου πακέτου. Το
μέγιστο ποσό χαριστικής αποζημίωσης δεν θα ξεπερνά το 70% των υπολειπομένων
μισθών μέχρι την κανονική αφυπηρέτηση του υπαλλήλου. Το εφάπαξ ποσό που θα
καταβληθεί σαν χαριστική αποζημίωση δεν θα υπόκειται σε φορολογία, έπειτα από
έγκριση του εφόρου φορολογίας. Η Τράπεζα Κύπρου προσδοκεί ότι το τρίτο
σχέδιο θα έχει επιτυχή κατάληξη καθώς προηγήθηκε εξαντλητική διαβούλευση με την
ΕΤΥΚ, εξασφαλίζοντας εκ των προτέρων τη συγκατάθεσή της. Η Τράπεζα αναμένει ότι
η ΕΤΥΚ θα πρεσάρει με τον τρόπο της τους τραπεζοϋπάλληλους να αξιοποιήσουν το
σχέδιο. Δεδομένης μάλιστα της απόφασης της Τράπεζας Κύπρου αν δεν πιάσει τον
στόχο της αποχώρησης 193 υπαλλήλων, τότε θα προχωρήσει σε απολύσεις, όπως
ενημέρωσε και το υπουργείο Εργασίας. Ειδικότερα, η ανακοίνωση του σχεδίου, όπως
ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε αναστάτωση στο προσωπικό. Σημειώνεται ότι
παράλληλα με την ανακοίνωσή του, η διεύθυνση της Τράπεζας απέστειλε επιστολές
σε αριθμό εργαζομένων ενημερώνοντας τους ότι εναντίον τους εκκρεμούν πειθαρχικά
παραπτώματα και θα τύχουν εξέτασης. Επίσης ανησυχία προκλήθηκε και στους 75
υπαλλήλους οι οποίοι αποχώρησαν από την Τράπεζα, με το προηγούμενο σχέδιο,
υποστηρίζοντας ότι αδικούνται, αφού η αποζημίωση του φρέσκου σχεδίου είναι
βελτιωμένη. Πλην όμως, η διεύθυνση ξεκαθαρίζει ότι δεν δικαιούνται να
εγείρουν πρόσθετες διεκδικήσεις. Αναλυτικότερα, 4.300 τραπεζοϋπάλληλοι έλαβαν
χθες, από τη διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού, το νέο σχέδιο εθελούσιας
αποχώρησης, στο οποίο δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλα τα μόνιμα μέλη του
προσωπικού και των θυγατρικών εταιριών (Γενικές Ασφάλειες και Eurolife), τα
οποία έχουν υπηρεσία τουλάχιστον ενός έτους και αφυπηρετούν το 2017. Δικαίωμα
συμμετοχής έχει επίσης το προσωπικό εξωτερικού. Το σχέδιο θα είναι ανοικτό
μέχρι και τις 3 Ιουνίου, με την Τράπεζα διατηρεί το δικαίωμα αποδοχής ή
απόρριψης οποιουδήποτε αιτήματος. Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο της
Τράπεζας Κύπρου προς το προσωπικό, το εφάπαξ ποσό χαριστικής αποζημίωσης θα
κατατεθεί στον λογαριασμό του δικαιούχου εντός μίας εβδομάδας από την
ημερομηνία αποχώρησης. Όσον αφορά στα άλλα ωφελήματα, στους αποχωρήσαντες θα
παρέχεται ιατροφαρμακευτική κάλυψη και ασφάλεια ζωής για 2 χρόνια (από την ημερομηνία
αποχώρησης). Η παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης θα καλύπτει και τα
εξαρτώμενα του προσωπικού. Εξυπακούεται ότι η παροχή ιατροφαρμακευτικής
περίθαλψης και η ασφάλεια ζωής παύει να ισχύει σε περίπτωση που το μέλος του
προσωπικού αναλάβει άλλη εργασία. Αναφορικά με τη διευθέτηση των
υφιστάμενων δανείων, θα συνεχίσει να ισχύει η ίδια τιμολόγηση (όπως προνοείται
από τη συλλογική σύμβαση) για τα ακόλουθα υφιστάμενα συμβατικά δάνεια:
στεγαστικό φοιτητικό, αγοράς αυτοκινήτου, ενοικιαγοράς και δάνειο καθαριστριών.
Επίσης στους αποχωρούντες θα καταβληθεί το υπόλοιπο της ετήσιας άδειάς τους.
Όσον αφορά στο Ταμείο Προνοίας, οι αποχωρούντες θα δικαιούνται το σε πίστη τους
ποσό (εισφορές υπαλλήλου και εργοδότη). Τελευταία ημερομηνία αποχώρησης
καθορίζεται η 15η Ιουνίου. Είναι πολλά τα λεφτά Στην εγκύκλιο της
Τράπεζας Κύπρου περιλαμβάνονται παραδείγματα υπολογισμού του ύψους της
χαριστικής αποζημίωσης που θα λάβουν εργοδοτούμενοι της, και τα λεφτά
πραγματικά πολλά. Συγκεκριμένα: ◗ υπάλληλος με 29,5 χρόνια υπηρεσίας και μισθό €3.500 μηνιαίως θα
λάβει το ποσό των €147.647 ◗ υπάλληλος με 25,5 χρόνια υπηρεσίας και
μισθό €3.500 θα λάβει €197.242 ◗ υπάλληλος με 15,5 χρόνια υπηρεσίας και
μισθό €3.000 θα λάβει €114.855 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΡΙΛΙΟΥ Νέα μείωση ELA και
διευκολύνσεων Νέα
μείωση της έκτακτης ρευστότητας (ELA) κατέγραψε τον Απρίλιο του 2016 η Τράπεζα
Κύπρου. Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό της Κεντρικής Τράπεζας, η στήριξη
ρευστότητας του συστήματος από κεντρικές τράπεζες μειώθηκε στα €3,94 δισ. από
€4,04 δισ. τον Μάρτιο. Τον τέταρτο μήνα του 2016 η έκτακτη ρευστότητα
(ELA) που χρησιμοποιεί μόνο η Τράπεζα Κύπρου, μειώθηκε στα €3,2 δισ. από €3,3
δισ. τον προηγούμενο μήνα. Από το τέλος του 2014 η μείωση του ELA της Τράπεζας
Κύπρου φθάνει τα €4,2 δισ. Η ρευστότητα μέσω πράξεων νομισματικής πολιτικής της
ΕΚΤ που χρησιμοποιούν και οι υπόλοιπες τράπεζες παρέμεινε στα €736 εκατ., όσα
ήταν και τον Μάρτιο. Σύμφωνα με το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Τράπεζας
Κύπρου, ο ELA αναμένεται να μειωθεί στα €3 δισ. μέχρι το 2017 και ο στόχος
φαίνεται να επιτυγχάνεται. Το κυπριακό τραπεζικό σύστημα άρχισε να λαμβάνει
έκτακτη ρευστότητα τον Σεπτέμβριο του 2011. Τον Μάρτιο του 2013 η έκτακτη
ρευστότητα στο σύστημα είχε φθάσει τα €11,4 δισ. Ο ισολογισμός της Τράπεζας
Κύπρου επιβαρύνθηκε με έκτακτη ρευστότητα €9 δισ. μέσω της διαδικασίας
απορρόφησης της Λαϊκής Τράπεζας. Γράφει: Αντωνία Λαμπράκη - See more at:
http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/314274/mponamas-exodou-apo-tr-kyprou-mechri-200000#sthash.L8rtgvtm.dpuf
Την τριετία 2013 – 2015 πλήρωσαν φόρο ακινήτων ύψους €201 εκατ.
Συνεπείς με τον
φόρο οι μικροϊδιοκτήτες
- See more at:
http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/314310/synepeis-me-ton-foro-oi-mikroidioktites#sthash.cD8B3rVa.dpuf
Λευκωσία: Τυπικοί
με την αποπληρωμή του φόρου ακινήτων είναι οι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας
αξίας μέχρι €800 χιλ. με τιμές του 1980, οι οποίοι καλύπτουν την πλειοψηφία των
φορολογουμένων στον φόρο ακίνητης περιουσίας. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία από
το Τμήμα Φορολογίας, από το 2013 μέχρι το 2015, διαπιστώνεται ότι οι
συγκεκριμένες κατηγορίες ιδιοκτητών χρωστούν λιγότερα από αυτά που οφείλουν οι
μεγαλοϊδιοκτήτες με περιουσίες άνω των €800 χιλιάδων. Η μεγαλύτερη
μερίδα των μικροϊδιοκτητών είναι φυσικά πρόσωπα. Συνολικά οι πιο πάνω
κατηγορίες φορολογουμένων κατέβαλαν την τριετία φόρο ακινήτων €201 εκατ. και
εξακολουθούν να οφείλουν γύρω στα €31 εκατ. Οι μεγάλοι ιδιοκτήτες με περιουσία
άνω των €800 χιλ. (αξίες 1980) πλήρωσαν φόρο €77,2 εκατ. και οφείλουν περίπου
άλλα €33 εκατ. Το ποσοστό εισπραξιμότητας σε κάποιες κατηγορίες
μικρομεσαίων ιδιοκτητών αγγίζει το 93% σε αντίθεση με τους μεγαλοϊδιοκτήτες που
το ποσοστό εισπραξιμότητας κυμαίνεται από 65% μέχρι 77%. Από την ανάλυση των
στοιχείων του Τμήματος Φορολογίας, διαφαίνεται πως όσο πιο αυξημένη είναι η
αξία της ιδιοκτησίας, τόσο μειώνεται η εισπραξιμότητα. Αξίζει να σημειωθεί πως
στα φυσικά πρόσωπα, η πλειοψηφία τους κατέχει ιδιοκτησίες αξίας από €12.501
μέχρι €40 χιλ. με τιμές πάντα του 1980. Οι περισσότερες περιουσίες
των επιχειρήσεων, βρίσκονται στην κατηγορία €40 χιλ. με €120 χιλ. Συγκεκριμένα
το 2013 για αξίες μέχρι €800 χιλ. εκδόθηκαν συνολικά 247 χιλ. φορολογίες ύψους
€88,2 εκατ., από τις οποίες έχουν αποπληρωθεί οι 226.359 και απέφεραν €72,9
εκατ., ενώ φορολογίες ύψους €8,5 εκατ., ακόμη δεν έχουν εισπραχθεί. Οι
συνολικές φορολογίες το 2013, συμπεριλαμβανομένων και των μεγαλοϊδιοκτητών,
ήταν €139 εκατ., και συνολικά δεν έχουν εισπραχθεί €23,7 εκατ., χρήματα τα
οποία οφείλουν οι ιδιοκτήτες με αξίες άνω των €800 χιλ. Η εικόνα του
2015 Αναλυτικά το 2015 έγιναν οι ακόλουθες εισπράξεις: - Για αξίες από
€1 μέχρι €12.500 εισπράχθηκαν €3.754 - Για αξίες από €12.501 μέχρι €40 χιλ.,
€17 εκατ. (88,07%). Απομένει ανείσπραχτο ποσό €2,8 εκατ. - Για αξίες από
€40.001 μέχρι €120 χιλ, €26.9 εκατ. (91.29%). Απομένει ανείσπραχτο
€3,1εκατ. - Για αξίες από €120.001 μέχρι €170 χιλ., €5,8 εκατ. και το
οφειλόμενο ποσό είναι €780 χιλ. - Για αξίες €170.001 μέχρι €300χιλ., €6,9
εκατ., και υπολείπεται ποσό €1,4 εκατ. -Για αξίες από €300.001
μέχρι €500 χιλ., €4,6 εκατ., και οφείλονται €1,3 εκατ. - Για αξίες από
€501χιλ μέχρι €800 χιλ., €3,3 εκατ. και εκκρεμούν φορολογίες €1,4 εκατ.
Τι έγινε το 2014 - Για αξίες από €1 μέχρι €12.500 εισπράχθηκε ποσό
€12.133. - Για αξίες από €12.501 μέχρι €40 χιλ., €18 εκατ., υπολείπεται για
είσπραξη €3 εκατ. - Για αξίες από €40.001 μέχρι €120χιλ, €28,2εκατ.,
υπολείπεται ποσό €3,3 εκατ. - Για αξίες από €120.001 μέχρι €170χιλ., €6,1εκατ.
Το οφειλόμενο ποσό είναι €817 χιλ. - Για αξίες €170.001 μέχρι €300 χιλ., €7,5
εκατ. Υπολείπεται ποσό €1,5 εκατ. -Για αξίες από €300.001 μέχρι
€500 χιλ., εισπράχθηκαν €5,1 εκατ., και οφείλονται €1,5 εκατ. - Για αξίες
από €501 χιλ. μέχρι €800 χιλ., έχουν εισπραχθεί €3,7 εκατ., και εκκρεμούν
φορολογίες €1,6 εκατ. Η εικόνα του 2013 - Για αξίες από €1 μέχρι
€12.500 εισπράχθηκε ποσό €319.878. - Για αξίες από €12.501 μέχρι €40 χιλ.,
€17,2εκατ. και υπολείπεται η είσπραξη €1,3 εκατ. - Για αξίες από €40.001 μέχρι
€120 χιλ., €29.5εκατ. και δεν πληρώθηκαν €2,6 εκατ. -Για αξίες από €120.001
μέχρι €170 χιλ., €6,6 εκατ. Το οφειλόμενο ποσό είναι €638 χιλ. -Για αξίες
€170.001 μέχρι €300 χιλ., €8,4 εκατ. Υπολείπεται ποσό €1,2 εκατ. - Για
αξίες από €300.001 μέχρι €500χιλ, €6,1 εκατ., και οφείλονται €1,2 εκατ. -
Για αξίες από €501 χιλ. μέχρι €800 χιλ., €4,3εκατ. Εκκρεμούν φορολογίες €1,4
εκατ. Γράφει: Ελευθερία Παϊζάνου - See more at: http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/314310/synepeis-me-ton-foro-oi-mikroidioktites#sthash.cD8B3rVa.dpuf
Η Κομισιόν, με επιστολή στο ΥΠΕΣ, ζητά διευκρινίσεις για
πρόνοιες του Σχεδίου
Στο ψυγείο το
σχέδιο για την πρώτη κατοικία
- See more at:
http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/314117/sto-psygeio-to-schedio--gia-tin-proti-katoikia#sthash.JieGMLh6.dpuf
Λευκωσία: Επιστολή με την οποία ζητούνται διευκρινίσεις
για αρκετές πρόνοιες του Σχεδίου που εξήγγειλε η Κυβέρνηση για προστασία της
πρώτης (μόνιμη) κατοικίας απο τις εκποιήσεις, απέστειλε στο Υπουργείο
Εσωτερικών, η αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν).
Προηγήθηκε η διαπίστωση του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, Θεοφάνη Θεοφάνους, ότι πρόνοιες του Σχεδίου συνιστούν κρατική ενίσχυση καθώς με τους δανειολήπτες ευνοούνται και οι τράπεζες. Λόγω αυτής της εξέλιξης, αναβλήθηκε μέχρι νεωτέρας η εφαρμογή του Σχεδίου, που απευθύνεται στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού και στόχο έχει την προστασία των κατοικιών τους από τις εκποιήσεις των τραπεζών. Το Σχέδιο θα εφαρμοστεί μόνο όταν και εφόσον εξασφαλιστεί η έγκριση της Κομισιόν, η οποία δεν αποκλείεται να ζητήσει αλλαγές στο Σχέδιο.
Όπως αποκάλυψε ο «Φ», ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων με επιστολή του στις 2/11/2015, που τέθηκε ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου, ζήτησε την αναστολή της εφαρμογής του πολυδιαφημιζόμενου αυτού κυβερνητικού Σχεδίου μέχρι να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν, υποδεικνύοντας στην επιστολή του, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1. Το υπό αναφορά Σχέδιο, ως προς το μέρος που αφορά στην παραχώρηση δανείων προς φυσικά πρόσωπα, παρότι έχει ως σκοπό την οικονομική βοήθειά τους, παρέχει, παράλληλα, οικονομικό πλεονέκτημα και στις τράπεζες που τους χορήγησαν τα δάνεια.
Οι τράπεζες, χωρίς την ύπαρξη του Σχεδίου, θα προέβαιναν σε δυσμενέστερους για τις ίδιες διακανονισμούς με τους χρεώστες, με αποτέλεσμα την είσπραξη λιγότερων δανειακών οφειλών και την καταγραφή περισσότερων ζημιών.
Το οικονομικό αυτό πλεονέκτημα προς τις τράπεζες, το οποίο παρέχεται με κρατικούς πόρους, που θα χρησιμοποιηθούν για την πληρωμή των τόκων των δανειοληπτών, καθιστά το μέτρο κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με το άρθρο 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ε.Ε. Σημειώνεται ότι οι κυπριακές τράπεζες έχουν λάβει ήδη κρατικές ενισχύσεις διαφόρων μορφών, οι οποίες εγκρίθηκαν επίσημα από την Κομισιόν.
2. Οι κρατικές ενισχύσεις, για τις οποίες υπάρχει νομική βάση συμβατότητάς τους με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων, κοινοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς αξιολόγηση και έγκριση πριν από την εφαρμογή τους, εκτός από συγκεκριμένες κατηγορίες ενισχύσεων, που απαλλάσσονται και για τις οποίες εκδίδει σχετική απόφαση ο Έφορος.
Το συγκεκριμένο μέτρο – Σχέδιο δεν ανήκει σε καμία από τις απαλλασσόμενες κατηγορίες, αλλά θα μπορούσε κατ’ αρχάς να κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς έγκριση, με βάση το άρθρο 107 (2) της Συνθήκης, το οποίο προνοεί ότι μπορούν να κηρυχθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά οι «ενισχύσεις κοινωνικού χαρακτήρα προς μεμονωμένους καταναλωτές υπό τον όρο ότι χορηγούνται χωρίς διάκριση προέλευσης των προϊόντων».
Η νομική αυτή βάση μπορεί να καλύψει τις κρατικές ενισχύσεις, οι οποίες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση ενός ουσιαστικού προβλήματος κάποιων πολιτών, παράλληλα, όμως, ευνοούν έμμεσα συγκεκριμένες επιχειρήσεις ή κλάδους παραγωγής, στην προκειμένη περίπτωση τις τράπεζες.
Η ύπαρξη, ωστόσο, νομικής βάσης έγκρισης δεν σημαίνει ότι η Επιτροπή εγκρίνει όλα τα μέτρα που έχουν αυτά τα γενικά χαρακτηριστικά αλλά μόνο εκείνα, που ικανοποιούν τις γενικές αρχές έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων. Αυτές είναι, κυρίως, η αναλογικότητα και η αναγκαιότητα του Σχεδίου και, ταυτόχρονα, η μικρότερη δυνατή νόθευση του ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά.
3. Το υπό αναφορά Σχέδιο δεν συνοδεύεται από επιχειρηματολογία για την ανάγκη εφαρμογής του, τα ουσιαστικά αναμένομενα αποτελέσματά του και την τυχόν ικανοποίηση των αρχών της αναγκαιότητας και αναλογικότητας, που αποτελούν προϋποθέσεις έγκρισής του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Δεν ανησυχούν στο Υπουργείο Οικονομικών
Προηγήθηκε η διαπίστωση του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, Θεοφάνη Θεοφάνους, ότι πρόνοιες του Σχεδίου συνιστούν κρατική ενίσχυση καθώς με τους δανειολήπτες ευνοούνται και οι τράπεζες. Λόγω αυτής της εξέλιξης, αναβλήθηκε μέχρι νεωτέρας η εφαρμογή του Σχεδίου, που απευθύνεται στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού και στόχο έχει την προστασία των κατοικιών τους από τις εκποιήσεις των τραπεζών. Το Σχέδιο θα εφαρμοστεί μόνο όταν και εφόσον εξασφαλιστεί η έγκριση της Κομισιόν, η οποία δεν αποκλείεται να ζητήσει αλλαγές στο Σχέδιο.
Όπως αποκάλυψε ο «Φ», ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων με επιστολή του στις 2/11/2015, που τέθηκε ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου, ζήτησε την αναστολή της εφαρμογής του πολυδιαφημιζόμενου αυτού κυβερνητικού Σχεδίου μέχρι να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν, υποδεικνύοντας στην επιστολή του, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1. Το υπό αναφορά Σχέδιο, ως προς το μέρος που αφορά στην παραχώρηση δανείων προς φυσικά πρόσωπα, παρότι έχει ως σκοπό την οικονομική βοήθειά τους, παρέχει, παράλληλα, οικονομικό πλεονέκτημα και στις τράπεζες που τους χορήγησαν τα δάνεια.
Οι τράπεζες, χωρίς την ύπαρξη του Σχεδίου, θα προέβαιναν σε δυσμενέστερους για τις ίδιες διακανονισμούς με τους χρεώστες, με αποτέλεσμα την είσπραξη λιγότερων δανειακών οφειλών και την καταγραφή περισσότερων ζημιών.
Το οικονομικό αυτό πλεονέκτημα προς τις τράπεζες, το οποίο παρέχεται με κρατικούς πόρους, που θα χρησιμοποιηθούν για την πληρωμή των τόκων των δανειοληπτών, καθιστά το μέτρο κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με το άρθρο 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ε.Ε. Σημειώνεται ότι οι κυπριακές τράπεζες έχουν λάβει ήδη κρατικές ενισχύσεις διαφόρων μορφών, οι οποίες εγκρίθηκαν επίσημα από την Κομισιόν.
2. Οι κρατικές ενισχύσεις, για τις οποίες υπάρχει νομική βάση συμβατότητάς τους με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων, κοινοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς αξιολόγηση και έγκριση πριν από την εφαρμογή τους, εκτός από συγκεκριμένες κατηγορίες ενισχύσεων, που απαλλάσσονται και για τις οποίες εκδίδει σχετική απόφαση ο Έφορος.
Το συγκεκριμένο μέτρο – Σχέδιο δεν ανήκει σε καμία από τις απαλλασσόμενες κατηγορίες, αλλά θα μπορούσε κατ’ αρχάς να κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς έγκριση, με βάση το άρθρο 107 (2) της Συνθήκης, το οποίο προνοεί ότι μπορούν να κηρυχθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά οι «ενισχύσεις κοινωνικού χαρακτήρα προς μεμονωμένους καταναλωτές υπό τον όρο ότι χορηγούνται χωρίς διάκριση προέλευσης των προϊόντων».
Η νομική αυτή βάση μπορεί να καλύψει τις κρατικές ενισχύσεις, οι οποίες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση ενός ουσιαστικού προβλήματος κάποιων πολιτών, παράλληλα, όμως, ευνοούν έμμεσα συγκεκριμένες επιχειρήσεις ή κλάδους παραγωγής, στην προκειμένη περίπτωση τις τράπεζες.
Η ύπαρξη, ωστόσο, νομικής βάσης έγκρισης δεν σημαίνει ότι η Επιτροπή εγκρίνει όλα τα μέτρα που έχουν αυτά τα γενικά χαρακτηριστικά αλλά μόνο εκείνα, που ικανοποιούν τις γενικές αρχές έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων. Αυτές είναι, κυρίως, η αναλογικότητα και η αναγκαιότητα του Σχεδίου και, ταυτόχρονα, η μικρότερη δυνατή νόθευση του ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά.
3. Το υπό αναφορά Σχέδιο δεν συνοδεύεται από επιχειρηματολογία για την ανάγκη εφαρμογής του, τα ουσιαστικά αναμένομενα αποτελέσματά του και την τυχόν ικανοποίηση των αρχών της αναγκαιότητας και αναλογικότητας, που αποτελούν προϋποθέσεις έγκρισής του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Δεν ανησυχούν στο Υπουργείο Οικονομικών
Όπως διαβεβαίωσε ο
υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης, το Υπουργικό Συμβούλιο, θα εξασφαλιστεί
χωρίς κανένα πρόβλημα η έγκριση της Κομισιόν για εφαρμογή του Σχεδίου
προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση διαβιβάστηκε στην Κομισιόν, έκθεση μέσα από την οποίαν αναπτύσσεται η επιχειρηματολογία της Κυβέρνησης. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, με την εφαρμογή του Σχεδίου επιδιώκονται τα εξής:
Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση διαβιβάστηκε στην Κομισιόν, έκθεση μέσα από την οποίαν αναπτύσσεται η επιχειρηματολογία της Κυβέρνησης. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, με την εφαρμογή του Σχεδίου επιδιώκονται τα εξής:
- Η προστασία ευάλωτων πολιτών
από εκποίηση της κύριας κατοικίας τους. Όπως επισημαίνεται, η αναγκαιότητα
του Σχεδίου στη βάση της προστασίας ευάλωτων πολιτών κρίθηκε στη βάση
αξιολόγησης των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στην οικονομία κατά την
περίοδο 2012-2014 και ιδιαίτερα όσον αφορά στην αύξηση του ποσοστού
ανεργίας και τη μείωση των απολαβών των εργαζομένων.
- Συμβολή στο πρόβλημα των μη
εξυπηρετούμενων δανείων που αντιμετωπίζει το χρηματοπιστωτικό σύστημα της
Κύπρου και αποτελεί μια από τις σημαντικότερες πηγές ρίσκου στην
οικονομία. Τονίζοντας στην έκθεση ότι το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων
δανείων, ως ποσοστό των συνολικών δανείων, ανερχόταν κατά τις 30/9/2015
στο 47,8% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας
της Κύπρου.
- Συμβολή στην αποφυγή μαζικών
εκποιήσεων. Όπως σημειώνεται στην έκθεση, ο στόχος αυτός, εκτός από
κοινωνική διάσταση, έχει και οικονομική, καθώς ο περιορισμός των
εκποιήσεων στον βαθμό του δυνατού προστατεύει την αγορά ακινήτων από
αστάθεια και απώλεια εμπιστοσύνης, που συνεπάγονται μιας απότομης αύξησης
των εκποιήσεων.
Γράφει: Μιχάλης
Χατζηστυλιανού - See more at:
http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/314117/sto-psygeio-to-schedio--gia-tin-proti-katoikia#sthash.JieGMLh6.dpuf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου