Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2018

Επισκόπηση 1_4/11/2018



Επισκόπηση 1_4/11/2018

Ι. Μάτσης: Οι συντεχνίες το επόμενο μεγάλο ζήτημα τραπεζών

2/11
Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις ήταν «η μόνη πέτρα που δεν αναποδογυρίστηκε» από τις τράπεζες, δήλωσε ο Ανώτατος Εκτελεστικός Διευθυντής της Ελληνικής Τράπεζας Γιάννης Μάτσης από το βήμα του 14ου συνεδρίου του Economist, στη Λευκωσία, εκτιμώντας ότι θα είναι το επόμενο μεγάλο ζήτημα με το οποίο θα πρέπει να καταπιαστούν. 
Σημείωσε ειδικότερα ότι οι τράπεζες θα πρέπει να είναι αξιοκρατικοί οργανισμοί, να έχουν διαφανείς πολιτικές, ευελιξία και να μετεξελιχθούν από την τραπεζική που γίνεται από τον άνθρωπο στην ψηφιακή τραπεζική.

«Μαζί με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις θα πρέπει να επιλύσουμε» το ζήτημα, είπε.

Ο κ. Μάτσης ανέφερε ότι μετά την κρίση του 2013, όλοι οι φορείς, Κυβέρνηση, επόπτες και τράπεζες ένωσαν δυνάμεις στην προσπάθεια εξόδου από την κρίση και πρόσθεσε ότι αυτή η προσπάθεια υπήρξε «μια τεράστια επιτυχία».

Ειδικότερα ανέφερε ότι η εποπτεία η οποία ήταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα και η εταιρική διακυβέρνηση έχουν βελτιωθεί και συνεχίζουν να βελτιώνονται. Έδωσε το παράδειγμα της διεθνούς εμπειρίας στα ΔΣ των τραπεζών κατά 52% σήμερα σε σχέση με 5% προηγουμένως.

Είπε ακόμη ότι η Ελληνική Τράπεζα έχει κλείσει τον τελευταίο χρόνο 50.000 λογαριασμούς υψηλού κινδύνου. Έγινε είπε σημαντική αναμόχλευση των τραπεζών από 640% του ΑΕΠ στο 280% του ΑΕΠ.

Για τα ΜΕΔ είπε ότι έχουν μειωθεί σημαντικά και ειδικότερα τους τελευταίους δύο μήνες έχουν μειωθεί στα €11 δισεκατ. ως αποτέλεσμα της εξαγοράς του καλού μέρους της ΣΚΤ από την Ελληνική, της πώλησης δανείων από την Τράπεζα Κύπρου και την μεταφορά πακέτου ΜΕΔ από την Alpha Bank.

Εκτίμησε ακόμη ότι το ποσοστό των ΜΕΔ θα μειωθεί με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς τον επόμενο χρόνο.

Το χαρτοφυλάκιο της Ελληνικής Τράπεζας, ανέφερε ο κ. Μάτσης αναπτύχθηκε 2,5 φορές από €7 σε €17 δισεκατ. και έχει καταστεί η πρώτη τράπεζα σε λιανική τραπεζική στην Κύπρο. Πρόσθεσε ακόμη ότι από την συμφωνία με την ΣΚΤ κατέστη κατορθωτό να εξοικονομηθούν €130 εκατ. ενώ μειώθηκαν τα ΜΕΔ της Ελληνικής από 50% στο 25%.

H Πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου (ΚΕΚ), Δήμητρα Καλογήρου, αναφέρθηκε στην δυναμική που παρουσιάζει η κυπριακή κεφαλαιαγορά.

Όπως είπε, «τα τελευταία χρόνια είδαμε άνοδο 69% στον αριθμό των επενδυτικών ταμείων υπό την εποπτεία της ΚΕΚ».
Σήμερα, είπε, εποπτεύουμε 172 ταμεία εναλλακτικών επενδύσεων, ΟΣΕΚΑ και τους διαχειριστές τους σε σύγκριση με μόνο 100 το 2016.

«Δεδομένης της διαφοροποίησης των κεφαλαιαγορών, έχουμε σημαντικό ποσό ενδιαφέροντος τόσο από εγχώριους και ξένους επενδυτές και επιχειρηματίες για να συστήσουν εταιρείες στην Κύπρο για την παροχή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών», είπε, σημειώνοντας ότι ενδεικτικά ενώπιον της ΚΕΚ βρίσκονται για εξέταση 103 αιτήσεις για αδειοδότηση οντοτήτων.

Ο Ισφαντιάρ Ζαμάν Καν, αναλυτής για τον τραπεζικό τομέα στην Παγκόσμια Τράπεζα είπε ότι το ποσοστό των ΜΕΔ στην Κύπρο παραμένει πολύ ψηλό και χαρακτήρισε το πρόβλημα των ΜΕΔ ως μια «επαναλαμβανόμενη αρρώστια».

Υπογράμμισε ότι η αντιμετώπιση των ΜΕΔ απαιτεί μια συντονισμένη δουλειά από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και αναφέρθηκε στα προβλήματα που συνδέονται με την μείωση των ΜΕΔ.

Παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, η Κύπρος παρουσιάζει ένα «υψηλό φόρτο ΜΕΔ», δήλωσε από την πλευρά του, ο Χένρι Μακνέβιν αντιπρόεδρος της Moody’s investor service.

Τα ΜΕΔ, παραμένουν σε πολύ υψηλό επίπεδο, είπε, για να προσθέσει ότι ναι υπάρχει βελτίωση αλλά υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν.

Σημείωσε ωστόσο ότι η πρόοδος στην μείωση των ΜΕΔ αντανακλάται στην θετική προοπτική που ανέθεσε ο οίκος στις αξιολογήσεις του για τις κυπριακές τράπεζες.

Ο κ. Μακνέβιν τόνισε πως το σχέδιο ΕΣΤΙΑ διακινδυνεύει την δημιουργία ηθικού κινδύνου και επεσήμανε πως ο Moody’s εκτιμά ότι o κυπριακός τραπεζικός τομέας αναμένεται ότι θα επιστρέψει στην κερδοφορία το 2018.

«Το σύστημα κινείται στην σωστή κατεύθυνση. Τα ΜΕΔ παραμένουν σε ψηλά επίπεδα και η πορεία (μείωσής τους) θα είναι μακρά. Οι τράπεζες και όλοι οι εμπλεκόμενοι πρέπει να διατηρήσουν την επικέντρωσή τους στο πρόβλημα», κατέληξε.

Στα πλεονεκτήματα που έχει η Κύπρος ως επενδυτικός προορισμός εστίασε ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ του Κυπριακής Ένωσης Επενδυτικών Ταμείων και επικεφαλής των υπηρεσιών ταμείων στην PWC Κύπρου Ανδρέας Γιασεμίδης.

Αναφέρθηκε στους τομείς στους οποίους μπορούν να γίνουν επενδύσεις στην Κύπρο όπως ο  τουρισμός, ο τομέας ακινήτων, η ναυτιλία, η ενέργεια, η παιδεία και η υγεία. Σύμφωνα με τον ίδιο ο αριθμός των επενδυτικών ταμείων έχει διπλασιαστεί στην Κύπρο τα τελευταία πέντε χρόνια και η διαχείριση περιουσιακών στοιχείων έχει τριπλασιαστεί. 
Πηγή: stockwatch



Χ. Γεωργιάδης: Ισχυρά βήματα ανάκαμψης

2/11
Μετά την οριακή κατάσταση στην οποία βρέθηκε η Κύπρος το 2013, με συλλογική προσπάθεια στάθηκε στα πόδια της, ανέκοψε την πτώση και πραγματοποιεί «ισχυρά βήματα ανάκαμψης», τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης από το βήμα του 14ου συνεδρίου του Economist.

Σε δικές τους παρεμβάσεις εκπρόσωποι των πιστωτών της Κύπρου (ESM, IMF) επεσήμαναν ότι η Κύπρος θα πρέπει να εστιάσει την προσοχή της στη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων που θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που έμειναν ως κατάλοιπα της οικονομικής κρίσης.

Στην ομιλία του ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στην πτώση και την ανάκαμψη της οικονομίας μετά την κρίση, λέγοντας πως την περίοδο 2009 – 2014 η Κύπρος απώλεσε το 10,5% του ΑΕΠ της, ενώ την περίοδο 2015 μέχρι και το τέλος του 2018 θα κερδίσει το 15%.

Αυτά, τόνισε ο κ. Γεωργίαδης «σημαίνει ότι τα πράγματα πάνε καλύτερα».

«Και όταν, πριν από ελάχιστες βδομάδες, καταφέραμε να πετύχουμε την άνοδο μας στην επενδυτική βαθμίδα, σημαίνει ότι οι πρόσφατες δύσκολες αποφάσεις που κληθήκαμε να λάβουμε, έχουν πράγματι δικαιωθεί και δημιουργούν ασφάλεια και προοπτική», είπε ο ΥΠΟΙΚ.

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, οι ίδιοι οι αριθμοί, τα ίδια ψυχρά δεδομένα της οικονομίας μας, καταδεικνύουν και κάτι άλλο.
«Ότι έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε. Ότι έχουμε ακόμη υστερήσεις. Ότι μπορούμε να ανεβάσουμε τον πήχη της ανάπτυξης και της ευημερίας ακόμη πιο ψηλά. Και ότι πρέπει, συνεπώς, να συνεχίσουμε την προσπάθεια», υπογράμμισε.

Παράλληλα, ο ΥΠΟΙΚ αναφέρθηκε στις τάσεις προστατευτισμού και καχυποψίας προς τις ανοικτές αγορές και το ελεύθερο εμπόριο, προειδοποιώντας πως «εάν δεν ελεγχθεί, εάν αφεθεί και λάβει διαστάσεις, θα οδηγήσει μετά βεβαιότητας σε διεθνή οικονομική και πολιτική αποσταθεροποίηση».

Και γι’ αυτό ακριβώς, είπε, πρέπει να είμαστε έτοιμοι να δώσουμε ξανά τη μάχη των ιδεών. Να πείσουμε ότι η οικονομική περιχαράκωση, ο οικονομικός εθνικισμός και προστατευτισμός, δεν προσφέρουν  διέξοδο και ασφάλεια για κανένα κράτος. Να πείσουμε ότι μόνο μέσα από τη διεθνή συνεργασία, τη συνεννόηση και το ελεύθερο εμπόριο, είναι που θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε την προοπτική για την ανάπτυξη και την ευημερία.

Για την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο κ. Γεωργιάδης εξέφρασε ανησυχία τόσο για την αντιευρωπαϊκή αμφισβήτηση, όσο και για την τάση μεταφοράς όλο και περισσοτέρων εξουσιών σε μια συγκεντρωτική, απρόσωπη, ευρωπαϊκή γραφειοκρατία, «τόσο για λόγους ουσίας όσο και για λόγους διαδικασίας», όπως είπε.

Όπως είπε, επειδή η διαδικασία λήψεως αποφάσεων πρέπει να απολαμβάνει πάντοτε αδιαμφισβήτητης δημοκρατικής νομιμοποίησης και να σέβεται την συνετή αρχή της επικουρικότητας, που θέλει τις αποφάσεις, στο βαθμό που είναι εφικτό, να λαμβάνονται στο εγγύτερο προς τον πολίτη επίπεδο.

«Πρέπει συνεπώς να ξανασκεφτούμε τα επόμενα μας βήματα, που θα καταστήσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση πραγματικά ισχυρή και αξιόπιστη», κατέληξε.

Στη δική του παρέμβαση ο επικεφαλής οικονομολόγος και μέλος του συμβουλίου Διοίκησης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας Ρολφ Στράουχ ανέφερε ότι «είμαστε περήφανοι που βλέπουμε ότι η Κύπρος έχει αντιμετωπίσει τις δυσκολίες και στέκει στα πόδια της».

Αναφέρθηκε στο κούρεμα, σημειώνοντας ότι έγιναν βήματα χωρίς προηγούμενο και σημείωσε ότι η εμπειρία της Κύπρου παρόλο που ήταν επίπονη εκείνη την εποχή ήταν πολύ σχετική για την ανάπτυξη της τραπεζικής ένωσης στην ΕΕ.
Υπενθύμισε ότι αρχικά οι τράπεζες διασώζονταν από τους φορολογούμενους πολίτες και πρόσθεσε ότι η ΕΕ έχει απομακρυνθεί πλέον από αυτή την προσέγγιση και θεωρεί ότι πρέπει οι τράπεζες να είναι υπόλογες και το βάρος της διάσωσης τους δεν πρέπει να βαρύνει αποκλειστικά τους ώμους άλλων.

Ο κ. Στράουχ εξέφρασε την ελπίδα ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου θα καταλήξει σε ουσιαστικές αποφάσεις για την εμβάθυνση της ΕΕ και τάχθηκε υπέρ της ενίσχυσης των εργαλείων που έχει στη διάθεσή του ο ΕΜΣ έτσι ώστε να είναι πιο αποτελεσματικός. Σε αναφορά του στα ΜΕΔ, είπε ότι το ποσοστό τους παραμένει ψηλό και στην Κύπρο και αλλού, πρόσθεσε επίσης ότι άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες είναι η μειωμένη κερδοφορία. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι τα σκάνδαλα που έχουν σημειωθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε σχέση με το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος έχουν επίσης αποδείξει ότι πρέπει να γίνει περισσότερη δουλειά σ’ αυτό το ζήτημα. Στάθηκε επίσης στην ανάγκη να συνεχιστεί η προσπάθεια για τις μεταρρυθμίσεις του δημόσιου τομέα.

Στη δική του ομιλία, ο Φίλιπ Γκέρσον, Αναπληρωτής Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, αναφέρθηκε μεν στην πρόοδο της κυπριακής οικονομίας μετά την κρίση, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι οι προτεραιότητες θα πρέπει να εστιαστούν στα κατάλοιπα που πρέπει να αντιμετωπισθούν.

Ειδικότερα αναφέρθηκε σε διατήρηση της σταθερής ροής των μη εξυπηρετούμενων δανείων, στην ανάγκη μείωσης του ιδιωτικού χρέους, που πρέπει να παραμείνει ως προτεραιότητα, καθώς και στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, ιδιαίτερα στον τομέα στον τομέα της Δικαιοσύνης.

Επεσήμανε την ανάγκη ισχυρού κώδικα διακυβέρνησης και διαφάνειας στον κρατικό φορέα διαχείρισης δανείων.

«Η κυβέρνηση θα πρέπει να αντισταθεί στον πειρασμό αύξησςη των εξόδων και η άνοδος των δαπανών θα πρέπει να διατηρηθεί σε ευθυγράμμιση με τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ», είπε.

Από τη πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της PwC Κύπρου, Ευγένιος Ευγενίου επεσήμανε την ανάγκη για μια «τολμηρή ατζέντα μεταρρυθμίσεων με ευρεία πολιτική και κοινωνική συναίνεση», προσθέτοντας ότι με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνονται στόχοι.
Αναφέρθηκε στη ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, στην αντιμετώπιση των αδυναμιών, στην ενίσχυση της καινοτομίας και της παραγωγικότητας και της ευκολίας του επιχειρείν.

Αναφερόμενος στον τραπεζικό τομέα, ο κ. Ευγενίου μίλησε για εντυπωσιακή πρόοδο στην μείωση των ΜΕΔ, ενώ επεσήμανε πως οι επόπτες (ΕΚΤ) θα πρέπει να δουν την ευρύτερη εικόνα και επιτρέψουν μια περίοδο εποπτικής σταθερότητας.

Τέλος, σημείωσε ότι με την επερχόμενη αξιολόγηση από την Moneyval για τις διαδικασίες κατά του ξεπλύματος η Κύπρος έχει την ευκαιρία να επιδείξει την πρόοδο που έγινε στις διαδικασίες κατά του ξεπλύματος.

ΥΠΟΙΚ: Όλα έχουν αλλάξει σε σχέση με το ξέπλυμα

Ερωτηθείς για τη φήμη της Κύπρου αναφορικά με τις διαδικασίες κατά του ξεπλύματος, ο κ. Γεωργιάδης είπε η φήμη της χώρας ως ένα αξιόπιστο χρηματοοικονομικό κέντρο τέθηκε εν αμφιβόλω, «αλλά πιστεύω έντονα ότι αυτή είναι μια εντύπωση από το παρελθόν και όχι του παρόντος, όπου έχει γίνει μεγαλύτερη πρόοδος από οποιοδήποτε άλλο τομέα».

Αναγνώρισε ότι οι τραπεζικές πρακτικές ήταν πολύ χαλαρές πριν δέκα χρόνια, κάτι που τροφοδότησε τις ανισοσκέλειες του τραπεζικού τομέα.

«Όλα έχουν αλλάξει, κάποιοι μάλιστα θα έλεγαν ότι πήγαμε στο άλλο άκρο», τόνισε.

Απαντώντας σε ερώτηση για το ΕΣΤΙΑ ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι «είναι ένα έκτακτο μέτρο γιατί είμαστε αντιμέτωποι με ένα έκτακτο πρόβλημα».

Σημείωσε ότι όλος ο νέος δανεισμός που έχει γίνει από το 2013 και έπειτα δηλαδή σε περίοδο σχεδόν έξι χρόνων είναι εξυπηρετούμενος, κάτι που δείχνει ότι οι δανειοδοτικές πρακτικές που ακολουθούνται έχουν βελτιωθεί.

Ωστόσο, είπε ο Υπουργός Οικονομικών πρέπει να μειωθεί το παλαιό απόθεμα των ΜΕΔ το οποίο είναι τεράστιο, προσθέτοντας ότι το «ΕΣΤΙΑ» είναι ακόμη ένα εργαλείο. Γνωρίζω ότι δεν είναι τέλειο, ας μην συζητούμε κάτι που είναι εμφανές, ανέφερε, προσθέτοντας ότι «πρέπει να κάνουμε κάτι για να ξεμπλοκάρουμε την κατάσταση».
Πηγή: stockwatch

Εξηγήσεις Λεώνης Παρασκευαΐδου για χρεοκοπία J&P Overseas

2/11
Ανακοίνωση προς το προσωπικό εξέδωσε η Λεώνη Παρασκευαΐδου, στην οποία αναφέρεται στα γεγονότα που οδήγησαν την εταιρεία σε δεινή οικονομική θέση.
«Όπως γνωρίζετε, ανέλαβα για πρώτη φορά καθήκοντα μέλους του ΔΣ και απέκτησα διοικητικό ρόλο στην J&P Overseas Ltd στις 3 Ιουλίου 2018. Δεν διστάζω να αναφέρω το γεγονός ότι ένα χρόνο μετά το θάνατο του πατέρα μου το 2007, η συμμετοχή μου στα δρώμενα της εταιρείας είχε απαγορευθεί από τους πλέον οικείους, με τη μητέρα μου κυρία Θέλμα Παρασκευαίδη να πρωτοστατεί», σημειώνει.
«Έκτοτε και μέχρι τον Ιούλιο που μας πέρασε, δεν είχα κανένα ουσιαστικό ή/και ενεργό μέρος στη διοίκηση της εταιρείας μας μετά από απόφαση της μητέρας μου Θέλμας Παρασκευαϊδη και παροτρύνσεων από το στενό της περιβάλλον. Κατά το διάστημα των πολλών αυτών χρόνων, δεν είχα καθόλου ενημέρωση ή πρόσβαση στα δρώμενα της J&P (Overseas) Ltd, ούτε ακόμα στους ελεγμένους λογαριασμούς, παρότι όντας ακόμα απόλυτος ιδιοκτήτης (ultimate beneficial owner) μου οφειλόταν», επισημαίνει.
«Μετά την απομάκρυνση Αντρέα Παπαθωμά και την ανάληψη διοικητικού ρόλου στο ΔΣ της J&P Overseas Ltd στις 3 Ιουλίου 2018, μου διανοίχθηκαν οι οδοί της ενημέρωσης σε ό,τι αφορά την οικονομική κατάσταση αλλά και τις προοπτικές της εταιρείας. Το αποτέλεσμα των ευρημάτων μου ήταν, δυστυχώς, τουλάχιστον απογοητευτικό. Εύλογα ζήτησα εμπεριστατωμένη ενημέρωση και επεξηγήσεις από τη διεύθυνση της εταιρείας με το δυστυχές αποτέλεσμα, αυτές να μην μου παρασχεθούν με επάρκεια ή ειλικρίνεια. Σημειώνω ότι έχουν προηγηθεί παραιτήσεις οικονομικών αξιωματούχων όπως του επί έτη CFO της J&P Overseas Ltd Κώστα Κυριακίδη, καθώς και η παραίτηση – σύντομα μετά τον διορισμό μου - του κατά τα τελευταία τέσσερα χρόνια CEO της J&P Overseas Ltd, Γρηγόρη (Greg) Χριστοφίδη», εξηγεί.
Σύμφωνα με τις αναφορές της, «κατά το σύντομο αυτό διάστημα διαπίστωσα πλείστες πράξεις και παραλήψεις που, κατά την κρίση μου, εν μέρει οδήγησαν στην απόφαση των δικαστηρίων του Guernsey στις 24 Οκτωβρίου 2018 για εκκαθάριση της εταιρείας μας J&P Overseas Ltd και του διορισμού του οίκου Alvarez and Marshal ως εκκαθαριστές».
Όπως σημειώνει, λίγες μέρες μετά τον διορισμό της στο Διοικητικό Συμβούλιο της J&P Overseas πληροφορήθηκε ότι η πραγματική ζημιά για το 2017 είναι $750 εκ. και ότι η εταιρεία έχει καταστεί αφερέγγυα με τις υποχρεώσεις της να υπερβαίνουν τα περιουσιακά της στοιχεία, κατά περίπου $500 εκ.
Καλεί το προσωπικό της εταιρείας να διεκδικήσει τα δικαιώματα του.
«Υπερθεματίζω τις αντιδράσεις απόγνωσης και απαίτησης για την αποκατάσταση της αξιοπρέπειας σας και, κυρίως, των δεδουλευμένων σας. Σας καλώ να συνεχίσετε να διεκδικείτε με όποιο τρόπο εσείς κρίνετε καταλληλότερο, τα δικαιώματα σας. Σας παροτρύνω να το πράξετε ως τα πραγματικά μέλη της οικογένειας της J&P Overseas Ltd και δυστυχώς, τα θύματα της λεηλασίας κατά τα τελευταία 4 χρόνια της οικογένειας αυτής», τονίζει.
«Μην πλανάσθε ότι τα τεράστια ποσά που διέρρευσαν από την εταιρεία σας ξέφυγαν σε άγνωστους προορισμούς και ατραπούς. Κανένας και τίποτε δεν εξατμίζεται. Υπάρχουν τα στοιχεία και είναι καταγραμμένα. Σαφώς θα εξακολουθώ να απαιτώ απαντήσεις και εξηγήσεις με όποιο τρόπο κρίνω καταλληλότερο για την τεράστια αυτή ζημιά και πιο συγκεκριμένα, πού οφείλεται και πώς και πότε προέκυψε, η οποία έχει καταστρέψει την εταιρεία που οι ιδρυτές και εσείς με τόσο μόχθο και κόπο κτίσατε», επισημαίνει.

Πηγή: stockwatch

Γ. Ιωάννου: Κλειδί οι πολιτογραφήσεις για πορεία ακινήτων

2/11

Το κυβερνητικό σχέδιο παροχής κυπριακού διαβατηρίου έναντι επενδύσεων €2 εκ. συνέβαλε σημαντικά στην αναζωογόνηση της κτηματαγοράς και της προσέλκυσης πλούσιων επενδυτών για πρώτη φορά στην Κύπρο, ανέφερε σε συνέντευξη του στη StockWatch ο CEO της εταιρείας Κοραντίνα, Γιώργος Ιωάννου.
«Το μέτρο της κυβέρνησης με την παροχή διαβατηρίου βοήθησε να έρθουν οι πλούσιοι ανά τον κόσμο και ν’ αγοράσουν πολυτελή έπαυλη ή διαμέρισμα και να επενδύσουν είτε στη ξενοδοχειακή βιομηχανία, είτε στην ιατρική ή σε άλλους τομείς στο νησί μας. Άρα λοιπόν και το 20% αυτών των πλουσίων να παραμείνει στον τόπο μας, δημιουργείται οικονομική δραστηριότητα και ανάπτυξη για τις επόμενες γενεές», επεσήμανε.
Διαβλέπει επίσης ότι η έντονη δραστηριότητα της αγοράς η οποία ξεκίνησε τα τελευταία τέσσερα χρόνια θα συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς μέχρι το 2021, φτάνει να συνεχιστεί η πολιτική των πολιτογραφήσεων.
Ο κ. Ιωάννου, ο οποίος ανήκει στη νέα γενιά των επιχειρηματιών ανάπτυξης γης έχει ήδη εξασφαλίσει άδεια για δύο πολυώροφα κτήρια 16 και 14 ορόφων στην τουριστική περιοχή της πόλης, είναι της άποψης ότι η Πάφος δεν θα μετατραπεί σε Λεμεσό.
«Τα πολυώροφα τοποθετούνται στη δεύτερη γραμμή του παραλιακού μετώπου. Άρα δεν υπάρχει κίνδυνος να γεμίσει με πολυώροφα κτήρια το παραλιακό μέτωπο και δεν πιστεύω ότι θα επιτραπούν κτήρια πάνω από 20 ορόφους στην Πάφο», σημειώνει.
Υπενθυμίζει ότι πριν ξεκινήσει το μέτρο των πολιτογραφήσεων οι ξένοι αγοραστές ακινήτων στην Κύπρο περιορίζονταν στη μεσαία τάξη των βρετανών και των σκανδιναβικών χωρών αλλά τώρα αυτό έχει αλλάξει άρδην.
Όσον αφορά τη γενέτειρα και περιοχή επιχειρηματικής του δραστηριοποίησης, την Πέγεια, υποδεικνύει ότι της χαρίστηκαν απλόχερα οι φυσικές ομορφιές οι οποίες όμως για να διαφυλαχθούν θα πρέπει να γίνουν μελέτες από ειδικούς εμπειρογνώμονες ενώ η ενημέρωση και εκπαίδευση των κατοίκων πρέπει να ξεκινήσει μέσα από τα σχολειά.
Στη συνέντευξη του σχολιάζει ακόμη τον θόρυβο που έγινε γύρω από τη μεσογειακή φώκια Monachus monachus και υποστηρίζει ότι θα πρέπει να εφαρμόζονται οι υποδείξεις των εμπειρογνωμόνων για αυτά τα θέματα.
Αναγνωρίζει ακόμη ότι η Πέγεια περιβάλλεται από ευαίσθητες περιβαλλοντικές περιοχές για τις οποίες θα πρέπει να γίνουν επιστημονικές μελέτες για το πως θα προστατευθούν από το αρμόδιο υπουργείο σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές και όχι από τους πολιτικούς που ενδιαφέρονται μόνο για την προσέλκυση ψηφοφόρων.
Υπεραμυνόμενος των αναπτύξεων της περιοχής τονίζει ότι ο δήμος Πέγειας είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος σε έκταση δήμος της Κύπρου και γι’ αυτό έχει ακόμη τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.
Λέγοντας αυτά απηύθυνε έκκληση προς το υπουργείο γεωργίας και περιβάλλοντος να συνεργαστεί με τις τοπικές αρχές για την εκπόνηση του τοπικού σχεδίου της Πέγειας στο οποίο θα καθορίζονται όλες οι ζώνες.
Της Ηρώς Ευθυμίου

πηγή: stockwatch

Τέλος στα συμβόλαια δεκαετιών με νομικούς συμβούλους

2/11
Σε ρύθμιση του φαινομένου σύναψης συμβάσεων παροχής υπηρεσιών σε ημικρατικούς οργανισμούς, από τον ίδιο νομικό οίκο για δεκαετίες, στοχεύει πρόταση νόμου που κατατέθηκε σήμερα στη βουλή.
Σκοπός της πρότασης νόμου την οποία κατέθεσε ο ΔΗΣΥ και συνυπέγραψε το ΑΚΕΛ, είναι η τροποποίηση του νόμου περί λογιστικής και δημοσιονομικής διαχείρισης και χρηματοοικονομικού ελέγχου της Δημοκρατίας, ώστε να ρυθμιστούν οι διαδικασίες σύναψης συμβάσεων από νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου για την παροχή νομικών υπηρεσιών.
Απώτερος στόχος, όπως σημειώνεται, είναι να τερματιστεί το φαινόμενο ύπαρξης τέτοιων συμβάσεων με τον ίδιο νομικό οίκο για δεκαετίες.
Η προωθούμενη πρόταση νόμου, καθορίζει μέγιστη διάρκεια για κάθε περίπτωση, ώστε η σύμβαση υπηρεσιών, να μην ξεπερνά τα πέντε χρόνια.
Χρόνιο το πρόβλημα
Το πρόβλημα έχει επισημανθεί κατ’ επανάληψη κατά τη συζήτηση των προϋπολογισμών των ημικρατικών οργανισμών και των σχετικών ετήσιων εκθέσεων της ελεγκτικής υπηρεσίας, η οποία υπογραμμίζει την ανάγκη διενέργειας διαφανών διαδικασιών και ανοικτών διαγωνισμών για την ανάθεση των εν λόγω συμβάσεων, κάτι που όπως παρατηρεί δεν τηρείται σε αρκετές περιπτώσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία που απέστειλε στη βουλή η ελεγκτική υπηρεσία πριν από μερικούς μήνες, η πλειοψηφία των ημικρατικών οργανισμών, συνολικά 31 στον αριθμό, δεν είχαν προβεί σε διαδικασία προσφορών για την επιλογή των νομικών συμβούλων τους.
Ορισμένοι μάλιστα διατηρούσαν τα ίδια δικηγορικά γραφεία ως νομικούς συμβούλους, εδώ και δεκαετίες, ή από ιδρύσεώς τους.
Με τους ίδιους νομικούς συμβούλους διατηρούνταν συμφωνίες στην περίπτωση του ΡΙΚ, της ΑνΑΔ, της ΑΤΗΚ, του συμβουλίου αποχετεύσεων Λεμεσού και του συμβουλίου υδατοπρομήθειας Λεμεσού, σύμφωνα με τα στοιχεία. Σε όλες τις περιπτώσεις δεν είχε ακολουθηθεί διαδικασία προσφορών.
Διαδικασία προσφορών είχαν πραγματοποιήσει μόνο 16 ημικρατικοί οργανισμοί.
Σε αυτούς, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων το ΚΥΠΕ, ο φορέας ισότιμης κατανομής βαρών, το ίδρυμα προώθησης έρευνας, ο οργανισμός νεολαίας, ο οργανισμός ασφάλισης υγείας, η ΡΑΕΚ, ο διαχειριστής συστήματος μεταφοράς, ο ΚΟΑΓ και η εθνική αρχή στοιχημάτων.
Η μέθοδος που ακολουθήθηκε αφορούσε είτε ανοικτές διαδικασίες προσφορών μέχρι κλειστούς διαγωνισμούς ή προσφορές με συνοπτικές διαδικασίες.
Της Μαρίας Χαμπή

πηγή: stockwatch

Και εταιρείες στο σχέδιο Εστία

2/11

Αλλαγές στο σχέδιο Εστία ενέκρινε χθες το υπουργείο οικονομικών ορίζοντας εισοδηματικά κριτήρια για τη λήψη της κρατικής χορηγίας.  Τα κριτήρια στηρίζονται κυρίως στον αριθμό των εξαρτωμένων ατόμων κάθε νοικοκυριού.
Το σχέδιο Εστία θα καλύπτει και μικρομεσαίες επιχειρήσεις των οποίων οι μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις έχουν εξασφάλιση πρώτη κατοικία, δεδομένου ότι θα εμπίπτουν των κριτηρίων που διέπουν και τα φυσικά πρόσωπα.
Η αρχική δομή του σχεδίου προέβλεπε ως δικαιούχους μόνο φυσικά πρόσωπα.  Στην πορεία τεχνοκρατική ομάδα του υπουργείου οικονομικών διαπίστωσε ότι ένας σημαντικός αριθμός μη εξυπηρετούμενων δανείων, αφορά μικρομεσαίες επιχειρήσεις και έτσι κρίθηκε σκόπιμο να περιληφθούν στο πρόγραμμα.
Ανώτατος αξιωματούχος του υπουργείου οικονομικών, ανέφερε στη StockWatch ότι με τη συμπερίληψη στο σχέδιο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων διευρύνεται μεν ο αριθμός των δικαιούχων, αλλά την ίδια ώρα, όπως επεσήμανε, φεύγει ένα χρόνιο βαρίδι από τους ώμους αρκετών επιχειρήσεων που έχουν ΜΕΔ.
Ταυτόχρονα, είπε, αποτελεί και ένα μέτρο ενίσχυσης της πραγματικής οικονομίας.
Με εισοδηματικά κριτήρια οι δικαιούχοι της Εστίας
Μετά από παρέμβαση και υπόδειξη της γενικής διεύθυνσης  ανταγωνισμού της ΕΕ, οι κυπριακές αρχές καθόρισαν χθες κλιμακωτά εισοδηματικά κριτήρια για τους δανειολήπτες που θα ενταχθούν στο σχέδιο
Σύμφωνα με το σχέδιο, η οροφή του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος ενός δικαιούχου δεν θα υπερβαίνει τις €60 χιλ. ενώ προηγουμένως είχε καθοριστεί στις €50 χιλ.
Στην κατηγορία αυτή θα εμπίπτουν ζευγάρια δανειοληπτών με τουλάχιστον τέσσερα εξαρτώμενα.
Για ζεύγος με τρία εξαρτώμενα το μάξιμουμ των ετήσιων απολαβών του δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις €55 χιλ.
Για ζεύγος με δύο εξαρτώμενα το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα καθορίστηκε στις €50 χιλ. ενώ για ζεύγος με ένα εξαρτώμενο καθορίστηκε στις €45 χιλ.
Για ζεύγος χωρίς εξαρτώμενα άτομα το εισοδηματικό κριτήριο καθορίστηκε στις €35 χιλ. και για μονήρη νοικοκυριά στις €20 χιλ.
Μία άλλη αλλαγή που συνοδεύει το αναθεωρημένο σχέδιο Εστία, αφορά τα υπόλοιπα καθαρά περιουσιακά στοιχεία του νοικοκυριού, εξαιρουμένης της κύριας κατοικίας (δηλαδή τα περιουσιακά στοιχεία του νοικοκυριού, εξαιρουμένης της κύριας κατοικίας, μείον οι τρέχουσες πιστωτικές διευκολύνσεις εξαιρουμένου του δανείου που εξασφαλίζεται με την κύρια κατοικία).
Το υπουργικό συμβούλιο μείωσε το όριο των καθαρών περιουσιακών στοιχείων του νοικοκυριού, εκτός της κύριας κατοικίας από 125% σε 80%, με μάξιμουμ όπως αυτή θα προκύψει από σχετική εκτίμηση, αλλά δεν θα υπερβαίνει τις €250 χιλ.
Το σχέδιο θα καλύπτει ευάλωτους δανειολήπτες των οποίων η αγοραία αξία της κύριας κατοικίας τους δεν θα υπερβαίνει τις €350 χιλ. όπως θα προκύψει από τον μέσο όρο δύο εκτιμήσεων, μία για λογαριασμό της τράπεζας, και μία για λογαριασμό του δανειολήπτη, εκτός αν αποδέχεται να γίνει εκτίμηση μόνο από την τράπεζα.
Η εκτίμηση θα γίνεται από ανεξάρτητους εκτιμητές εντός της περιόδου υποβολής αιτήσεων.
Σημειώνεται ότι ο δανειολήπτης που πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις, θα δηλώνει στην τράπεζα ή στην εταιρεία εξαγοράς πιστώσεων την πρόθεση του να συμμετέχει στο σχέδιο.
Στην περίπτωση που ο δανειολήπτης είναι νομική οντότητα, η αίτηση θα υποβάλλεται από τον κύριο μέτοχο της νομικής οντότητας.
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο ιδιοκτήτης της κύριας κατοικίας είναι διαφορετικός από τον δανειολήπτη, αυτός θα υποβάλλει την αίτηση, νοουμένου ότι ο ιδιοκτήτης της κύριας κατοικίας θα συναινεί και θα υποθηκεύσει εκ νέου την κύρια του κατοικία.
Το κόστος της Εστίας θα κυμαίνεται μεταξύ €30 εκ. - €35 εκ.
Σε ότι αφορά το σύνολο του κόστους του σχεδίου μετά τις λίγες αλλαγές που έχουν γίνει από το υπουργικό συμβούλιο, οι τεχνοκράτες του ΥΠΟΙΚ, εκτιμούν ότι το κόστος σε ετήσια βάση αναμένεται να ανέλθει μεταξύ €30 έως €35 εκ.
Το πραγματικό κόστος του σχεδίου Εστία, θα προκύψει μέσα από την εφαρμογή του προγράμματος και θα εξαρτηθεί πόσοι επηρεαζόμενοι δανειολήπτες θα ενδιαφερθούν και στη συνέχεια πόσοι θα επιλεγούν ως δικαιούχοι.
Η διαχείριση του σχεδίου Εστία θα γίνεται από το υπουργείο εργασίας καθώς διαθέτει όλα τα δεδομένα βάσης για όλες τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.
Με βάση εκτίμηση των τεχνοκρατών, στο σχέδιο αναμένεται ότι θα ενταχθούν περίπου 15 χιλ. δανειολήπτες.
Όπως δήλωσε χθες ο υπουργός οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, το Εστία αναμένεται να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από την 1.1.2019.
Εντός Νοεμβρίου αναμένεται επίσης και η τελική έγκριση του σχεδίου από τη γενική διεύθυνση ανταγωνισμού της Κομισιόν αφού η αρμόδια εποπτική αρχή της ΕΕ δεν έχει διαπιστώσει ότι το Εστία αποτελεί κρατική ενίσχυση.
Του Λεύκου Χρίστου

πηγή: stockwatch

Στο επίκεντρο Μισθολογικές αυξήσεις, ανεργία

1/11

Οι μισθολογικές αυξήσεις των εργαζομένων που συνεισέφεραν τα μέγιστα στην έξοδο από την κρίση, η προσπάθεια για περαιτέρω μείωση της ανεργίας, η ανάγκη για αύξηση της παραγωγικότητας και διασύνδεσης της με τις αυξήσεις, το πρόβλημα του ψηλού κόστους στέγασης και η ανάγκη κρατικής πολιτικής για στήριξη των πολιτών για αυτό, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που είχαν σήμερα η ηγεσία του ΔΗΣΥ υπό τον Πρόεδρο του Αβέρωφ Νεοφύτου με την ηγεσία της ΣΕΚ υπό τον ΓΓ της οργάνωσης Ανδρέα Μάτσα.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση, ο κ. Νεοφύτου συνεχάρη αρχικά τη ΣΕΚ και το σύνολο των κοινωνικών εταίρων για την υπεύθυνη στάση που κράτησε αυτά τα χρόνια της κρίσης. «Για εμάς το καλό των εργαζομένων έχει να κάνει και με τη βιωσιμότητα και την επικερδότητα των επιχειρήσεων», είπε και σημείωσε πως αν θέλουμε να δημιουργούμε θέσεις εργασίας πρέπει να έχουμε επιχειρήσεις που παράγουν μέσα από τις δραστηριότητες τους πλούτο.

Ο κ. Νεοφύτου είπε πως στα πλείστα θέματα που συζήτησαν με την ηγεσία της ΣΕΚ έχουν κοινές θέσεις και κοινούς στόχους, όπως στο θέμα της εφαρμογής του ΓΕΣΥ, η καλυτέρευση των συνθηκών και απολαβών των εργαζομένων. Ωστόσο, πρόσθεσε υπάρχουν και ζητήματα που έχουν διαφορετικές θέσεις.

Στη συνέχεια, ο κ. Νεοφύτου διαβεβαίωσε τη ΣΕΚ και τους εργαζομένους στο σύνολο τους, ότι η ευαισθησία για τους εργαζόμενους φαίνεται από το αποτέλεσμα της πολιτικής που εφαρμόζεις και δεν είναι τι λες αλλά τι πράττεις. «Εμείς κοιτάζουμε στα μάτια τους Κύπριους εργαζόμενους γιατί μέσα από την οικονομική κρίση εφαρμόσαμε πολιτικές που μείωσαν την ανεργία από το 18 στο 7% και θα συνεχίσουμε σε αυτή την πολιτική και πιστεύουμε πως σε 2-3 χρόνια θα έχουμε πλήρη απασχόληση», είπε.

Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ανέφερε στη συνέχεια το όραμα του κόμματος του σημειώνοντας πως για να εκπληρώσουν το καθήκον τους απέναντι στην κοινωνία, θα πρέπει να φτάσουμε στο σημείο που ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα θα είναι τουλάχιστον στο ίδιο επίπεδο με τον μέσο μισθό στον δημόσιο και ημιδημόσιο τομέα. Διευκρίνισε ωστόσο ότι αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να μειωθούν οι μισθοί στο δημόσιο. Τόνισε πως αν φτάσουμε σε αυτό το σημείο θα γίνουμε και στον τομέα των εργασιακών σχέσεων και της οικονομίας, ένα φυσιολογικό κράτος.

Ο κ. Νεοφύτου ανέφερε εξάλλου, σε σχέση με τις απολαβές των εργαζομένων, πως αν επιτευχθεί η διασύνδεση της αύξησης των μισθών με την παραγωγικότητα, θα αποδοθεί κοινωνική δικαιοσύνη. «Είναι κοινωνική δικαιοσύνη να συνδέεις τις απολαβές των εργαζομένων με την αύξηση της παραγωγικότητας», είπε.

Σε ένα άλλο σημείο των δηλώσεων του, ο κ. Νεοφύτου αναφέρθηκε στο θέμα της στέγασης, σημειώνοντας πως τα ενοίκια ανεβαίνουν και τα νοικοκυριά δεν μπορούν να δανειστούν για να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι. «Αν δεν υπάρξει κρατική πολιτική για την κοινωνική στέγαση, θα βρεθούμε πολύ σύντομα αντιμέτωποι με το μεγαλύτερο κοινωνικό πρόβλημα. Μέχρι σήμερα ζούσαμε σε μια χώρα που ο καθένας έστω και χρεωμένος είχε το δικό του σπίτι ή διαμέρισμα, απ’ εδώ και εμπρός αν δεν βάλουμε συγκεκριμένες πολιτικές οι πλείστοι εργαζόμενοι θα παίρνουν τον μισθό τους και θα τον δίνουν στο ενοίκιο», είπε.

Από την πλευρά του ο ΓΓ της ΣΕΚ Ανδρέας Μάτσας αφού ευχαρίστησε την ηγεσία του ΔΗΣΥ για τη συνάντηση και την ανταλλαγή απόψεων. Ανέφερε πως η ΣΕΚ στη διαδικασία της ανανέωσης των συλλογικών συμβάσεων, η ΣΕΚ έχει εξαγγείλει πως θα επιδιώξει αύξηση μισθών και παρεμφερών ωφελημάτων, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην περαιτέρω ανάπτυξη των Ταμείων Προνοίας ως μέρος των συλλογικών συμβάσεων ούτως ώστε να προωθηθεί ο δεύτερος Πυλώνας συνταξιοδοτικών παροχών.

Ο κ. Μάτσας είπε στη συνέχεια πως η ΣΕΚ θέτει ως αδιαπραγμάτευτο στόχο την υλοποίηση και εφαρμογή του ΓΕΣΥ που θα δώσει τη δυνατότητα ποιοτικής πρόσβασης στο σύστημα υγείας για το σύνολο των πολιτών.

Επίσης, είπε, κατά τη συνάντηση έχουν αναπτύξει τη θέση τους για την ανάγκη μιας στοχευμένης και συνολικής φορολογικής μεταρρύθμισης έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα για αειφόρο ανάπτυξη της οικονομίας περιορίζοντας την επιβάρυνση του κόστους εργασίας προς όφελος των εργαζομένων αλλά και των επιχειρήσεων.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της στέγασης, ο κ. Μάτσας είπε πως μια σωστή πολιτική θα δώσει διέξοδο και στα νέα ζευγάρια ενώ θα δώσει προοπτική πάταξης προβλημάτων που σχετίζονται με το δημογραφικό αλλά και ευρύτερα κοινωνικά φαινόμενα.

Στο θέμα της παραγωγικότητας, ο κ. Μάτσας είπε πως είναι σημαντικό να αναδείξουμε το γεγονός ότι αποτελεί βασική προτεραιότητα η επένδυση στην παραγωγικότητα, η οποία διασυνδέεται άμεσα και με την δυνατότητα ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων σε ένα νέο περιβάλλον που δεν αφορά μόνο την ντόπια αγορά αλλά και τη διεθνή.

Ο ΓΓ της ΣΕΚ ανέφερε, στη συνέχεια, και σε ένα σημείο διαφωνίας με τον ΔΗΣΥ το οποίο αφορά την δημιουργία της ενιαίας υπηρεσίας επιθεωρητών. «θεωρούμε ότι ως απότοκο και της συζήτησης που προηγήθηκε στο πλαίσιο του εργατικού συμβουλευτικού σώματος, θα μπορεί να δώσει μια διέξοδο έτσι ώστε οι έλεγχοι να μπορούν να γίνονται και ποιοτικά και ποσοτικά με περισσότερη επάρκεια για να αρθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός ανάμεσα στις επιχειρήσεις, στηρίζοντας τους εργοδότες που προωθούν υγιείς εργασιακές σχέσεις και ένα θεμιτό ανταγωνισμό στους ίδιους τους εργαζομένους», είπε.

Καταλήγοντας, ο κ. Μάτσας σημείωσε πως είναι κοινός ο στόχος μέσα από την ενδυνάμωση της ίδιας της Δημοκρατίας να βρίσκονται οι κοινές συνιστάμενες που να δημιουργούν περαιτέρω δυναμική ανάπτυξης και για την κοινωνία και για την οικονομία αλλά και για τις εργασιακές σχέσεις.

πηγή: stockwatch

Γενικός ελεγκτής: Ελλείψεις στο υπουργείο υγείας

1/11

Σοβαρές ελλείψεις στη δομή και στη στελέχωση του υπουργείου υγείας διαπιστώνει ο γενικός ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης.
Η έκθεση του γενικού ελεγκτή για το υπουργείο, με έτος αναφοράς το 2016, συζητήθηκε σε συνεδρίαση της επιτροπής ελέγχου στην παρουσία της γενικής διευθύντριας του υπουργείου υγείας Χριστίνας Γιαννάκη η οποία έλαβε τα εύσημα τόσο από τον πρόεδρο και μέλη της επιτροπής όσο και από τον γενικό ελεγκτή, για τις προσπάθειες εξορθολογισμού και εξοικονόμησης δαπανών του υπουργείου υγείας.
Ο γενικός ελεγκτής αναφέρθηκε στην ανάγκη στοχοπροσήλωσης σε σημαντικές ενέργειες όπως η ολοκλήρωση της αυτονόμησης των δημόσιων νοσηλευτηρίων και του ΓΕΣΥ, επισημαίνοντας παράλληλα, ελλείψεις στο οργανόγραμμα του υπουργείου και προβλήματα στην παραγωγικότητα των δημόσιων νοσηλευτηρίων.
Σημείωσε ότι η κυπριακή δημόσια υγεία εξακολουθεί να εφαρμόζει κανόνες της εποχής της αποικιοκρατίας, λέγοντας ότι δεν υπάρχει δομημένη και ενισχυμένη μονάδα ελέγχου εντός του υπουργείου.
Αναφέρθηκε σε απλήρωτα τιμολόγια ύψους €11 εκ. προς το υπουργείο, σημεία που όπως είπε, αποτελούν αμαρτίες του παρελθόντος που αρχίζουν να καθαρίζουν, καθώς και σε παράνομη χορήγηση άδειας ιδιωτικής απασχόλησης σε γιατρούς με έγκριση του υπουργού υγείας ο οποίος δεν έχει τέτοια εξουσιοδότηση.
Στην έκθεση για το 2016 υπάρχουν αναφορές στο ΓΕΣΥ και στην αυτονόμηση, για ζητήματα τα οποία έχουν πλέον πάρει το δρόμο τους, όπως αναφέρθηκε.
Σε ότι αφορά την αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας, o κ. Μιχαηλίδης  σημείωσε πως οι κινήσεις που έγιναν μέχρι σήμερα ήταν για ικανοποίηση μισθολογικών και άλλων απαιτήσεων των γιατρών. Υποστήριξε ότι η εφαρμογή συστήματος ελέγχου θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που καταγράφονται, κάνοντας λόγο για έλλειψη λογοδοσίας.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε σε σχέση με τον διαχειριστή της καντίνας του γενικού νοσοκομείου Λευκωσίας του οποίου το συμβόλαιο δεν έχει ανανεωθεί από το 2015, αλλά εξακολουθεί να παραμένει διαχειριστής, χωρίς ωστόσο να καταβάλλει οποιεσδήποτε πληρωμές. Οι εν λόγω οφειλές ξεπερνούν τα €2 εκ. σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη.
Ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε ακόμα, σε προβλήματα πυρασφάλειας σε σχέση με το κτήριο στέγασης του υπουργείου υγείας και τόνισε την ανάγκη διαφανών διαδικασιών σε ότι αφορά την αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα.
Επεσήμανε πως σε ότι αφορά τις εργαστηριακές εξετάσεις, πλέον τα έξοδα είναι πολύ λιγότερα και πως έχει επέλθει νοικοκύρεμα σε σχέση με το διορισμό συμβούλων με ιδιωτικά συμβόλαια, προσθέτοντας ότι το υπουργείο έχει υιοθετήσει τις συστάσεις της ελεγκτικής υπηρεσίας αναφορικά με την αποστολή ασθενών στο εξωτερικό. στη βάση ευρωπαϊκών κανονισμών.
Διορθωτικά μέτρα και εξοικονομήσεις από το υπουργείο
Σύμφωνα με την κ. Γιαννάνη, το υπουργείο έχει υιοθετήσει σε μεγάλο βαθμό τις συστάσεις τα ελεγκτικής υπηρεσίας. Αναφερόμενη στις παρατηρήσεις σχετικά με το ΓΕΣΥ και την αυτονόμηση, είπε ότι τα χρονοδιαγράμματα τηρούνται βάσει της νομοθεσίας ενώ, προωθείται και η ενίσχυση της στελέχωσης του ΟΑΥ, όπως ανέφερε.
Απαντώντας στις παρατηρήσεις σχετικά με το κτήριο όπου στεγάζεται το υπουργείο υγείας, ανέφερε ότι έχει συσταθεί επιτροπή μεταστέγασης, η οποία σε συνεργασία με το τμήμα δημοσίων έργων καταβάλλει προσπάθεια για εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης για στέγαση το υπουργείου.
Η κ. Γιαννάκη προέβη σε παρουσίαση σύμφωνα με την οποία στο πλαίσιο της παροχής οικονομικής βοήθειας για την παραπομπή ασθενών στον ιδιωτικό τομέα και στο εξωτερικό, λήφθηκαν σειρά διορθωτικών μέτρων στη βάση των συστάσεων που περιλαμβάνονται στις ετήσιες εκθέσεις του γενικού ελεγκτή, ο οποίος υποδείκνυε «ακαταστασία» και «αδιαφάνεια».
Όπως ανέφερε στο πλαίσιο της παρουσίασης, μέτρα έχουν ληφθεί για τον περιορισμό των δημοσίων δαπανών, την αποτελεσματικότερη διαχείριση των κονδυλίων, τη θεσμοθέτηση διαφανών διαδικασιών, την εισαγωγή ελέγχου σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, τη δυνατότητα τακτικής επαναξιολόγησης των διαδικασιών και την απάλειψη ανεξέλεγκτων μετακλήσεων ειδικών εμπειρογνωμόνων με αδιαφανείς διαδικασίες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, το υπουργείο έχει εξασφαλίσει μειωμένα κόστη για την πλειονότητα των υπηρεσιών υγείας που παραπέμπονται στον ιδιωτικό τομέα χωρίς να μειωθεί η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και με ενέργειες της γενικής διεύθυνσης από την 1η Αυγούστου, έχει επιτευχθεί μείωση περίπου 30% στο κόστος που αφορά στο σύνολο των καρδιοχειρουργικών επεμβάσεων και συναφών υπηρεσιών υγείας, σε σχέση με το 2015.
Το ποσοστό αποστολής ασθενών στο εξωτερικό έχει μειωθεί από το 58,6% το 2012 στο 36,4% το 2017 ενώ οι παραπομπές στον ιδιωτικό τομέα στο εσωτερικό αυξήθηκαν στο 63,6% το 2017από 41,4% το 2012.
Για την περίοδο 2012-2017, 8,8 χιλ. ασθενείς ή ποσοστό 55% παραπέμφθηκαν στον ιδιωτικό τομέα και 7,2 χιλ. ή 45% παραπέμφθηκαν στο εξωτερικό.
Παράλληλα, καταγράφεται μείωση 50% στο κόστος ανά επιδοτούμενο ασθενή εσωτερικού το 2017, σε σχέση με το 2015 ενώ, αυξάνεται ο αριθμός των επιδοτούμενων.
Σε ότι αφορά τις αποστολές ασθενών στο εξωτερικό οι δαπάνες μειώθηκαν στα €17 εκ. το 2017 (βάσει πληρωμένων τιμολογίων μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2018) από €42,9 εκ. το 2010.
Σύμφωνα με την κ. Γιαννάκη, ο αριθμός των ασθενών που παραπέμφθηκε στον ιδιωτικό τομέα το 2016 ήταν 11.239 ενώ, για το 2017 παραπέμφθηκαν 22.028 ασθενείς. Φέτος, μέχρι και την 1η Οκτωβρίου 2018, είχαν παραπεμφθεί 23 .531 ασθενείς, σημείωσε.
Μιλώντας μετά το πέρας, της συνεδρίασης, η κ.Γιαννάκη δήλωσε ότι το υπουργείο και η γενική διεύθυνση θα συνεχίσει τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται προς όφελος των ασθενών και του δημοσίου συμφέροντος, με γνώμονα τη διαφάνεια, την αμεσότητα, την αποτελεσματικότητα και σεβόμενη τις συστάσεις της ελεγκτικής υπηρεσίας.
Ο πρόεδρος της επιτροπής ελέγχου Ζαχαρίας Κουλίας ανέφερε ότι η κ. Γιαννάκη χειρίστηκε το δημόσιο χρήμα με σεβασμό επισημαίνοντας ότι πλέον το κράτος να έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει περισσότερο κόσμο, πολύ καλύτερα.
Βουλευτές εξέφρασαν ανησυχία για τις παρατηρήσεις του ελεγκτή σε σχέση με την καθυστέρηση στην εφαρμογή του ΓΕΣΥ, καλώντας την κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της δημόσιας υγείας.
Της Μαρίας Χαμπή

πηγή: stockwatch

EBRD: Αναβάθμιση εκτιμήσεων για κυπριακή οικονομία

Σε αναβάθμιση των εκτιμήσεων της για την πορεία της κυπριακής οικονομίας το 2018 και 2019 προχώρησε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Πρόκειται για τη δεύτερη αναβάθμιση των προβλέψεων της ΕΤΑΑ, αφού και τον Μάιο είχε αναθεωρήσει προς τα πάνω τις εκτιμήσεις της σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του Νοεμβρίου του 2017.
Η EBRD αναμένει ότι ο ρυθμός ανάπτυξης για φέτος θα ανέλθει στο 3,9% από 3,2% που ανέμενε τον Μάιο και το 2019 στο 3,5% από 3%.
Σε έκθεσή της για τις οικονομικές προοπτικές σε χώρες της περιοχής, αναφέρεται ότι η σημαντική οικονομική ανάκαμψη στην Κύπρο συνεχίζεται. Μετά την αύξηση του ΑΕΠ το 4,2% το 2017, η θετική τάση συνεχίστηκε στο 2018 με αύξηση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018, που εκτιμάται σε 3,9% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της ιδιωτικής κατανάλωσης και των καθαρών εξαγωγών.
Μετά από διψήφιες αυξήσεις τα προηγούμενα δύο χρόνια, οι αφίξεις τουριστών κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2018 αυξήθηκαν κατά 8%, καθώς η Κύπρος συνεχίζει να επωφελείται από αστάθεια αλλού.
Η ανεργία μειώθηκε σε μονοψήφια επίπεδα, φθάνοντας το 7,3% τον Ιούνιο του 2018. Μετά από μερικά χρόνια πτώσης των τιμών, ο πληθωρισμός επέστρεψε στην οικονομία, κατά μέσο όρο 0,7% το 2017 (ΕνΔΤΚ) και 0,4% τους πρώτους οκτώ μήνες του 2018.
Οι δημοσιονομικές επιδόσεις παρέμειναν ισχυρές και η κυβέρνηση κατέγραψε πλεόνασμα 1,8% του ΑΕΠ το 2017, συμβάλλοντας στη μείωση του γενικού δημόσιου χρέους κάτω από το 100% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του 2017.
Οι πιστοληπτικές αξιολογήσεις της Κύπρου έχουν βελτιωθεί με την τελευταία αναβάθμιση από την Standard & Poor's το Σεπτέμβριο του 2018 από το BB + στο BBB-, με την επάνοδος της χώρας σε επενδυτικό βαθμό για πρώτη φορά μετά την κρίση.
Αναμένεται να συνεχιστεί η ισχυρή ανάπτυξη σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Της Γεωργίας Χαννή

πηγή: stockwatch

Η δημοκρατία στην εργασία εξασφαλίζει σταθερότητα στην απασχόληση - Ο γ. γ. Αντρέας Φ. Μάτσας εκπροσώπησε τη ΣΕΚ στην εκτελεστική γραμματεία των Ευρωπαϊκών Συνδικάτων

4/11

Περισσότερη δημοκρατία στην εργασία αποβαίνει προς όφελος των εργαζομένων, βελτιώνει την επαγγελματική ζωή και συμβάλλει στην οικονομική επιτυχία, στη σταθερότητα της απασχόλησης και στην καλή εταιρική διακυβέρνηση.

Αυτό τονίστηκε μεταξύ άλλων στη συνεδρία της εκτελεστικής επιτροπής των Ευρωπαϊκών Συνδικάτων της ETUC που πραγματοποιήθηκε στις 23 και 24 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες.

Στο πλαίσιο της συνεδρίας συζητήθηκαν θέματα που αφορούν τη βελτίωση των εργασιακών σχέσεων σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς και οι προτεραιότητες που θα τεθούν υπόψη των υποψηφίων ευρωβουλευτών για τις επερχόμενες ευρωεκλογές με στόχο την προώθηση πολιτικών που είναι φιλικές και υποστηρικτικές για τους εργαζόμενους. Παράλληλα συζητήθηκαν θέματα που αφορούν το μέλλον του συνδικαλισμού και της αναβάθμισης του παρεμβατικού του ρόλου καθώς και ζητήματα που παραπέμπουν στην περαιτέρω  ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνικής προόδου.

Αναδείχτηκε επίσης ο σημαίνοντας ρόλος του Κοινωνικού διαλόγου και η σημασία των συλλογικών συμβάσεων στην προώθηση της εκδημοκρατικοποίησης της αγοράς εργασίας. Στο περιθώριο της συνεδρίας προωθήθηκε η δράση και η πολιτική παρέμβαση  των ευρωπαϊκών συνδικάτων με στόχο την προαγωγή περισσότερης δημοκρατίας στην εργασία με στόχο την ενδυνάμωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων (φωτό).

Ο γενικός γραμματέας της ΣΕΚ Ανδρέας Φ. Μάτσας που εκπροσωπεί το Κίνημα στην εκτελεστική επιτροπή τόνισε πως το  θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να αξιοποιηθεί αναβαθμίζοντας παράλληλα τον παρεμβατικό ρόλο των κοινωνικών εταίρων έτσι ώστε οι εργασιακές σχέσεις να μπορούν να λειτουργούν πιο ομαλά και πιο δίκαια δίδοντας τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να συμμετέχουν ουσιαστικά  στη λειτουργία των επιχειρήσεων και να επωφελούνται από τα θετικά αποτελέσματα.

Πηγή: ΣΕΚ

Προέχει η εργοδότηση ντόπιου προσωπικού στην αγορά εργασίας - Καθυστερεί η επανεξέταση της πολιτικής για τους ξένους εργάτες


2/11

Καθυστερεί η επανεξέταση της πολιτικής για τους ξένους εργάτες
Σε εκκρεμότητα εξακολουθεί να παραμένει το ζήτημα της επανεξέτασης της στρατηγικής απασχόλησης αλλοδαπών από Τρίτες χώρες, η οποία έπρεπε να γίνει εδώ και αρκετό καιρό μετά από οδηγίες της υπουργού Εργασίας και αφού προηγήθηκε συζήτηση του θέματος στο Εργατικό Συμβουλευτικό Σώμα.
Η ΣΕΚ εκφράζει την ανησυχία της, καθώς η καθυστέρηση και η αναβλητικότητα δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα της αγοράς εργασίας, η οποία σπρώχνεται περισσότερο στην απορρύθμιση από συγκεκριμένες εργοδοτικές ομάδες, όπως είναι π.χ. οι ξενοδόχοι και άλλοι φορείς της Τουριστικής βιομηχανίας και όχι μόνο.
Οι συγκεκριμένες εργοδοτικές ομάδες ασκούν συνεχή πίεση για την εργοδότηση αυξημένων αριθμών αλλοδαπών, ενώ μόνιμα και διαχρονικά αρνούνται να εργοδοτήσουν ντόπιο προσωπικό.
Ευκαιρίας δοθείσης, η ΣΕΚ επαναλαμβάνει προς κάθε κατεύθυνση πως η κυπριακή Τουριστική βιομηχανία πρέπει να στελεχωθεί με ντόπιο, καλά καταρτισμένο προσωπικό, γιατί μόνο έτσι θα βελτιωθεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών αλλά και η παραγωγικότητα του τομέα.
Αυτή την ώρα πρέπει να καταγραφούν οι ανάγκες σε προσωπικό, ανά τομέα, όπως ήταν και η απόφαση του Εργατικού Συμβουλευτικού Σώματος και να γίνουν τα εξής:
(α) να καταρτισθεί ντόπιο προσωπικό που θα στελεχώσει την κυπριακή βιομηχανία σ’ όλα τα επίπεδα και
(β) να εκσυγχρονισθεί η πολιτική για τους ξένους εργάτες, η αλόγιστη απασχόληση των οποίων τα τελευταία χρόνια συνέβαλε στην απορρύθμιση της αγοράς εργασίας αλλά και στη διάβρωση της εθνικής ανταγωνιστικότητας.
Από τώρα μέχρι και τον προσεχή Μάρτιο που θα αρχίσει η νέα τουριστική περίοδος υπάρχει αρκετός και ικανοποιητικός χρόνος για κάθε είδους κατάρτιση.
Φρονούμε ότι για τα συγκεκριμένα ζητήματα υπήρξε ολιγωρία και χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Οποιαδήποτε άλλη καθυστέρηση είναι εκ του πονηρού και δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή.
Πηγή: ΣΕΚ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΓΕΣΥ
1/11

Η Κοινωνική Συμμαχία για την εφαρμογή του ΓεΣΥ δηλώνει παρούσα και διαβεβαιώνει την κυπριακή κοινωνία ότι παραμένει προσηλωμένη στον στόχο υλοποίησης του ΓεΣΥ, ώστε να εφαρμοστεί στα χρονοδιαγράμματα που προβλέπει ο νόμος.
Οποιεσδήποτε προσπάθειες γίνουν που έρχονται σε αντίθεση με τον νόμο, οι οποίες αλλάζουν το πλαίσιο και τη φιλοσοφία του ΓεΣΥ, θα μας βρουν απέναντί τους.
Σε αυτή την κομβική στιγμή, αναμένεται από όλους τους παρόχους υγείας με πνεύμα αλληλεγγύης να συνεργαστούν με τον ΟΑΥ.
Ταυτόχρονα αναμένουμε από το πολιτειακό σύστημα να παραμείνει δεσμευμένο σε αυτά που αποφάσισε. Γι’ αυτό η Κοινωνική Συμμαχία θα προγραμματίσει επαφές τόσο με τον αρμόδιο Υπουργό όσο και με τα πολιτικά κόμματα, σε μια προσπάθεια διασφάλισης της ομαλής εφαρμογής του ΓεΣΥ και ότι δεν θα υπάρχει απόκλιση σε σχέση με τις αποφάσεις της πολιτείας.
Η Κοινωνική Συμμαχία για την εφαρμογή του ΓεΣΥ παρακολουθεί με δέουσα προσοχή τις εξελίξεις και αν χρειαστεί θα προχωρήσει στη λήψη μέτρων.
Λευκωσία 31 Οκτωβρίου 2018
Οργανώσεις που αποτελούν την Κοινωνική Συμμαχία: ΠΕΟ, ΣΕΚ, ΔΕΟΚ, ΠΟΣΠΦ, ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ, ΟΛΤΕΚ, ΑΣΔΥΚ, Σύνδεσμος Καταναλωτών, Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, Οργανώσεις συνταξιούχων ΕΚΥΣΥ και ΠΕΣΥΣ.

Πηγή: ΠΕΟ (fb page)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου